معرفی تجربه‌نگاری-۱۶

شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

«شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» عنوان تجربه‌نگاری شانزدهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

این جلد، نحوه شکل‌گیری ایده شبکه شهرهای خلاق زیر نظر معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقدامات صورت‌گرفته در این مسیر را گزارش می‌دهد.

به استناد این گزارش، هدف از شکل‌گیری و اجرای این شبکه، در وهله نخست، کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، و در گام بعدی، کشف، جذب و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش و پایدار بومی است. هم‌چنین، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی و مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری، تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ و تبادل تجربه‌ها و دانش بومی در میان شهرهای مختلف ایران، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر، کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری و صنایع خلاق از اهداف دیگر این طرح هستند.

شبکه‌های خلاق مشتمل بر گروه‌های هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، ادبیات، موسیقی، مد و لباس، رسانه و مطبوعات، هنرهای صناعی و سنتی و سینما است که در این گزارش، دستورالعمل اجرایی انتخاب و شیوه اجرای آن‌ها آورده شده است.


در این گزارش، شمار شهرهای برگزیده خلاق فرهنگ و هنر در حوزه‌های مختلف را می‌خوانیم و سپس به مشکلات احصاشده در این مسیر که از طریق مصاحبه با افراد درگیر با این پروژه استخراج شده، می‌رسیم که تغییر مدیران شهری، مشکلات ارتباط و رایزنی با بخش خصوصی، ارتباط بین دولت و نخبگان، ضعف در تدوین برنامه، ضعف هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی و ویروس همه‌گیر کرونا، ازجمله آن‌ها هستند.

بخش پایانی این جلد، به «عوامل اصلی تغییر در جهت یک سازمان خلاق» اختصاص داده شده که به برخی موارد ازجمله جلب گردشگر، تشکیل ستاد هماهنگی، تشکیل بانک اطلاعات هنرمندان، مداخله شرکت‌های مشاور تخصصی، آموزش جدی تشهیلگران، آموزش مستندنگاری، اهتمام برای مشارکت مدیریت شهری، معرفی توانمندی شهرهای گمنام، ضمانت اجرایی برنامه‌ها، تمرکزگرایی در شهرهای کوچک و ... اشاره شده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید