با حضور وزیر فرهنگ؛

کتاب‌ حقوق آزادی اطلاعات در ایران رونمایی شد

کتاب‌ حقوق آزادی اطلاعات در ایران رونمایی شد

کتاب دوجلدی «حقوق آزادی اطلاعات در ایران» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، 18 مرداد 1400  در نشست تبیین و تشریح گزارش قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رونمایی شد.

بنا به گزارش ایرنا، در این نشست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، حسام‌الدین آشنا رییس پیشین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و برخی از مدیران حضور داشتند.

در این نشست بعد از پیشنهادهای مختلف درباره نحوه بهتر و دقیق‌تر دسترسی به اطلاعات آزاد ازجمله؛ ایجاد نوعی ضمانت اجرایی برای دستگاه‌هایی که هنوز به این قانون نپیوسته‌اند، بررسی و پژوهش‌های دقیق‌تر برای قانون انتشار و دسترسی آزاد از کتاب‌ها و پژوهش‌های انجام شده در این حوزه  از جمله کتاب دوجلدی «حقوق آزادی اطلاعات در ایران» رونمایی شد.

حسین انتظامی در ابتدای این نشست با بیان اینکه چهار سال از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گذشته است، گفت: با ایجاد بسترهای تقنینی و آموزشی و اطلاع رسانی برای موضوع شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات موسسات و نهادهای عمومی و خصوصی، مهمترین گام برای تحقق حق آگاهی مردم برداشته شده است.

سیدعباس صالحی نیز در این نشست تاکید کرد طی ۱۰ روز آینده با تعیین تکلیف اسناد راکد، گزارش کاملی را آماده و در اختیار دولت سیزدهم قرار دهیم.

پیشتر حسین انتظامی با اعلام  این که این جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به شکل زنده پخش خواهد شد، ابراز امیدواری کرده بود: روزی در کشور شاهد برگزاری تمام جلسات به صورت پخش زنده باشیم.

وی اظهار داشت: با گذشت چهار سال از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ایجاد بسترهای تقنینی و آموزشی و اطلاع رسانی برای موضوع شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات موسسات و نهادهای عمومی و خصوصی، مهمترین گام برای تحقق حق آگاهی مردم برداشته شد.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ با ۳ آیین نامه اجرایی و ۱۱ شیوه نامه موضوعی مهمترین قانون برای تحقق شفافیت موسسات عمومی و دسترسی مردم به اطلاعات آنها محسوب می شود. جلد اول کتاب «حقوق آزادی اطلاعات در ایران» که توسط محسن اسماعیلی تدوین شده است، به شرح و تفسیر کابردی قانون «دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات» می‌پردازد. در جلد دوم نیز مراحل، مستندات و مدارک پشتیبان تصویب این قانون روایت شده است.

به استناد این اثر، قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به‌رغم اهمیت آن و آثاری که می‌تواند برای گردش آزاد اطلاعات در ایران داشته باشد، مورد توجه – حتی از سوی جامعه خبری- واقع نشده است. تلاش این مجموعه آن است تا ضمن تبیین و تفسیر این قانون، راه را برای گفتگوهای علمی و اصلاح و تکمیل قانون بگشاید.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید