حسن رفیعی در نشست «نمونه‌گیری در پیمایش‌های ملی»:

اجرای روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای در پیمایش‌ها، عملی‌تر است

اجرای روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای در پیمایش‌ها، عملی‌تر است

حسن رفیعی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) گفت: در روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای، تلاش ما بر این است که از قبل متغیرهایی را که مهم هستند، تعیین کنیم و بگوییم نمونه ما از حیث این ویژگی‌ها، مشابه جمعیت آماری است؛ که به نظر می‌رسد این روش درست‌تر و عملی‌تر است. در موج سوم ارزش‌ها و نگرش‌ها، این موضوع رعایت شده و متغیرهای استان، شهر و پراکندگی جغرافیایی و سن و جنس زن در نظر گرفته شده است که البته عناصر دیگر هم مرتبط با موضوع ارزش‌ها و نگرش‌ها، می‌تواند به آن اضافه شود.

نشست «نمونه‌گیری در پیمایش‌های ملی» در ادامه برگزاری جلسات بررسی پیمایش‌های ملی در ایران، با حضور هوشنگ نایبی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، حسن رفیعی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) و مهدی رفیعی (پژوهشگر اجتماعی) سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰، با دبیری فاطمه فلاح به صورت‌ مجازی برگزار شد.

در بخش ابتدایی این برنامه مهدی رفیعی درباره شیوه‌های مرسوم نمونه‌گیری در ایسپا  صحبت کرد و گفت: به‌طورکلی در پیمایش‌های ملی به شیوه حضوری بسته به هدف محقق، اینکه قرار است به زیرگروه‌ها و استان‌ها تعمیم دهد یا خیر، از سه شیوه استفاده می‌شود. شیوه فهرست‌برداری که لیست افراد خانوار انتخاب می‌شود و پرسشگران، طبق آن لیست عمل می‌کنند. دومین شیوه، شیوه نمونه‌گیری سیستماتیک است و در شیوه سوم، استان‌های کشور برمبنای متغیری که مهم است، دسته‌بندی می‌شوند. یک یا دو استان بر اساس آن متغیرها انتخاب می‌شوند به گونه‌ای که آن استان‌ها معرف کل کشور باشند. آنچه که مهم‌تر از تعداد نمونه است، نحوه تخصیص نمونه است که در هر شیوه‌ای که استفاده می‌کنیم، همه افراد جامعه آماری، شانس برابر و غیر صفر برای انتخاب شدن داشته باشند و آن پراکندگی لازم را تامین کنند. بنابراین حجم نمونه متغیر مهمی نیست، آنچه که مهم است، نحوه تخصیص نمونه است.

ادامه مطلب



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید