پژوهش شد:

استارت‌آپ‌های حوزه مطبوعات در ایران:سناریوهای توسعه

استارت‌آپ‌های حوزه مطبوعات در ایران:سناریوهای توسعه

«استارت‌آپ‌های حوزه مطبوعات در ایران: سناریوهای توسعه» به کوشش حمیدرضا رادفر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش شد.

این پژوهش، قصد دارد ضمن ارائه مفاهیم کلی در مورد استارت‌آپ‌ها، به بررسی وضعیت استارت‌آپ‌های فعال در حوزه مطبوعات در ایران بپردازد و با توجه به نتایج حاصل و بهره‌گیری از دانش نخبگان این حوزه، به ارائه سناریوهایی جهت توسعه آنها اقدام کند.

این مطالعه در شش فصل نتظیم شده است. در فصل اول ضمن معرفی کلی مطلب و چرایی توجه و اهمیت به موضوع پژوهش، به‌طور دقیق روش و شیوه پژوهش جهت شکل‌گیری این اثر آورده شده است. در فصل دوم در قالب مطالعات نظری و کتابخانه‌ای به مفاهیم کلی مرتبط با حوزه استارت‌آپ‌ها و مطبوعات اشاره شده است. فصل سوم نیز در قالب گردآوری پژوهش‌های مشابه و مرتبط با حوزه موضوعی اثر، تنظیم شده است.

در فصل چهارم که حالتی راهنماگونه دارد، جامعه مورد پژوهش یعنی استارت‌آپ‌های فعال حوزه مطبوعات معرفی شده‌اند. فصل پنجم به تحلیل وضعیت استارت‌آپ‌های فعال حوزه مطبوعات و سازماندهی نظرات جامعه نخبگان در این موضوع پرداخته است، و سرانجام در فصل ششم، به ارائه نتایج حاصل از این کار و ارائه سناریوهایی آینده‌پژوهانه برای توسعه استارت‌آپ‌های حوزه مطبوعات اقدام گردیده است.


این پژوهش با بررسی فعالیت استارت‌آپ‌های حوزه مطبوعات در کشور نشان می‌دهد که این مؤسسات کوچک ولی چابک سابقه‌ای کمتر از یک دهه (از سال ۱۳۹۲) دارند.

به استناد این تحقیق، این استارت‌آپ‌ها عمدتاً از طرف افرادی خارج از این صنعت ایجاد و مدیریت می‌شوند و عمده فعالیت آن‌ها نیز در انتهای زنجیره مطبوعات (یعنی دسترس‌پذیری و مصرف محتوا و خبررسانی) است و کمتر توانسته‌اند در حوزه‌های دیگر و نیز زنجیره کامل این حوزه وارد فعالیت شده و اثرگذار شوند. از این‌رو، پژوهشگر نتیجه می‌گیرد که با رشد سرطانی بخش‌هایی از صنعت مواجه هستیم که در صورت ادامه آن، می‌تواند برای صنعت مطبوعات خطرآفرین باشد. زیرا اگر صنعت مطبوعات نتواند رشد متوازنی داشته باشد، نمی‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد و محتوای غنی‌ای نیز فرصت تولید و تهیه نخواهد داشت. از این رو با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه مواجه خواهیم بود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید