پژوهش «برنامه راهبردی صنایع خلاق»، پایان یافت
پژوهش «برنامه راهبردی صنایع خلاق» به کوشش علی رویین و با همکاری مهشید حسینیان، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.
این پژوهش با بیان اینکه کوششهای پیوسته و قابل تامل کارآفرینان جوان در میدان تولید فرهنگی، هنری و صنایع خلاق و نیز، کاوش در فرآیندهای منتج به آن، از چشم کنشگران و پژوهشگران این عرصهها مغفول مانده، این حوزه را از ضروریترین حوزههای پژوهش و اقتصاد فرهنگ و هنر اعلام میکند. اما بسندهکردن به پیمایش و حتی پژوهشهای نظری محض را، پاسخگوی نیازهای اصلی جامعه هنری ایران و بازارهای آن در داخل و خارج از کشور نمیداند.
به همین دلیل برای تکمیل این چرخه، طراحی، ترسیم و ارائه برنامه راهبردی با هدف ثبات کسبوکارهای نوپای هنری و نیز، گسترش و توسعه نهادهای کوچک و بزرگ هنری را به عنوان هدف اصلی خود تعیین میکند تا علاوهبر تثبیت بازارهای کوچک داخلی، شرایط امکان برای ورود و تثبیت کالاهای هنری به بازارهای جهانی نیز فراهم شود.
در راستای همین هدف، این پژوهش تلاش میکند تا به این سوالات پاسخ دهد که مهمترین راهکارهای شناسایی و ارزیابی کسبوکارهای نوپای ایرانی چیست؟ و ترسیم برنامه راهبردی توسعه برای صنایع خلاق، چه گامها و مراحلی را دربرمیگیرد؟
پژوهشگر در این بررسی، به برخی از برآیندهای این مطالعه در دو سطح ملی و بینالمللی اشاره میکند که ایجاد کارآفرینی باثبات در تمامی نقاط ایران، ارتقای جایگاه اقتصاد هنر و فرهنگ، بهبود وضعیت معیشتی و حرفهای اهالی هنر ،افزایش روحیۀ امید و خودباوری ملی در تولید کالای ایرانی، مرتفع ساختن بخش قابل توجهی از مشکلات عمدۀ اقتصادی، تقویت ارتباط و همبستگی ملی به واسطۀ حضور فعال اقوام ایرانی، تولید آثار هنری ماندگار در تمامی نقاط ایران، کوتاه شدن دست دلالان هنری از بازار ایران، افزایش ضریب امنیت و جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی، بهبود فرایندهای منتج به توسعه، نزدیک کردن فضای دانشگاه به فضای کاربردی، دیپلماسی فرهنگی و بهبود روابط فراملی، ایجاد بازارهای فعال و پویای هنری در سطوح گوناگون فردی و جمعی، دفع تحریمهای تکفروشی و خام فروشی محصولات داخلی، بهبود صنعت گردشگری، معرفی هرچه بیشتر هنر، فرهنگ و باورهای زیسته مردم ایران، گسترش زبان پارسی و فراگیران آن، ایجاد شرایط امکان گفتگو میان ملل همسایه و زمینهسازی برای جذب سرمایهگذاران خارجی در تمامی حوزههای تجاری و اقتصادی، از آن جملهاند.