پژوهش «برنامه راهبردی صنایع خلاق»، پایان یافت

پژوهش «برنامه راهبردی صنایع خلاق»، پایان یافت

پژوهش «برنامه راهبردی صنایع خلاق» به کوشش علی رویین و با همکاری مهشید حسینیان، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.

این پژوهش با بیان اینکه کوشش‏‌های پیوسته و قابل تامل کارآفرینان جوان در میدان تولید فرهنگی، هنری و صنایع خلاق و نیز، کاوش در فرآیندهای منتج به آن، از چشم کنشگران و پژوهشگران این عرصه‏‌ها مغفول مانده، این حوزه را از ضروری‏ترین حوزه‌‏های پژوهش و اقتصاد فرهنگ و هنر اعلام می‌کند. اما بسنده‏کردن به پیمایش و حتی پژوهش‌‏های نظری محض را، پاسخگوی نیازهای اصلی جامعه‏ هنری ایران و بازارهای آن در داخل و خارج از کشور نمی‌داند.

 به همین دلیل برای تکمیل این چرخه، طراحی، ترسیم و ارائه برنامه‏ راهبردی با هدف ثبات کسب‌وکارهای نوپای هنری و نیز، گسترش و توسعه نهادهای کوچک و بزرگ هنری را به عنوان هدف اصلی خود تعیین می‌کند تا علاوه‌بر تثبیت بازارهای کوچک داخلی، شرایط امکان برای ورود و تثبیت کالاهای هنری به بازارهای جهانی نیز فراهم شود.

در راستای همین هدف، این پژوهش تلاش می‌کند تا به این سوالات پاسخ دهد که مهم‏‌ترین راهکارهای شناسایی و ارزیابی کسب‌وکارهای نوپای ایرانی چیست؟ و ترسیم برنامه راهبردی توسعه برای صنایع خلاق، چه گام‏‌ها و مراحلی را دربرمی‌‏گیرد؟


پژوهشگر در این بررسی، به برخی از برآیندهای این مطالعه در دو سطح ملی و بین‌المللی اشاره می‌کند که ایجاد کارآفرینی باثبات در تمامی نقاط ایران، ارتقای جایگاه اقتصاد هنر و فرهنگ، بهبود وضعیت معیشتی و حرفه‌‏ای اهالی هنر ،افزایش روحیۀ امید و خودباوری ملی در تولید کالای ایرانی، مرتفع ساختن بخش قابل توجهی از مشکلات عمدۀ اقتصادی، تقویت ارتباط و همبستگی ملی به واسطۀ حضور فعال اقوام ایرانی، تولید آثار هنری ماندگار در تمامی نقاط ایران، کوتاه شدن دست دلالان هنری از بازار ایران، افزایش ضریب امنیت و جذب سرمایه‌‏گذار داخلی و خارجی، بهبود فرایندهای منتج به توسعه، نزدیک کردن فضای دانشگاه به فضای کاربردی، دیپلماسی فرهنگی و بهبود روابط فراملی، ایجاد بازارهای فعال و پویای هنری در سطوح گوناگون فردی و جمعی، دفع تحریم‏‌های تک‌فروشی و خام فروشی محصولات داخلی، بهبود صنعت گردشگری، معرفی هرچه بیشتر هنر، فرهنگ و باورهای زیسته مردم ایران، گسترش زبان پارسی و فراگیران آن، ایجاد شرایط امکان گفتگو میان ملل همسایه و زمینه‌‏سازی برای جذب سرمایه‌‏گذاران خارجی در تمامی حوزه‌‏های تجاری و اقتصادی، از آن جمله‌اند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید