در سومین نشست بررسی ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن، مطرح شد:

عدم عضویت در کنوانسیون برن، تجاوز به حقوق دیگران است

عدم عضویت در کنوانسیون برن، تجاوز به حقوق دیگران است

سومین نشست بررسی ابعاد حقوقی پیوستن ایران به کنوانسیون برن، به همت دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، عصر چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰، در فضای اسکای روم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، پژمان محمدی، حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان این که مسئله کپی‌رایت مدت‌هاست در محافل فرهنگی اقتصادی و مدیریتی ایران مطرح است، گفت: محققان از مناظر مهمی به موضوع نگاه کرده و توضیحات مهمی ارائه داده اند. به نظر می رسد ما در کشور موضوع روشن و شفافی در ارتباط با دنیای خارج از مرزها نداریم، در بسیاری از حوزه‌ها این مشکل وجود دارد و بسیاری از معاهدات بین المللی که در سراسر دنیا جریان پیدا کرده است و الزام آور شده، در ایران نسبت به آنها موضع شفاف و روشنی وجود ندارد یا به آن پیوسته یا هنوز در تلاطم پیوستن است و در آن تردید جدی وجود دارد.

وی افزود: صرف نظر از مقوله مالکیت فکری ما اساساً در بسیاری از حوزه های جهانی شدن نتوانستیم و نمی‌توانیم به راحتی وارد شویم با وجود این که در بسیاری از موارد راهکارهایی نیز وجود دارد که دغدغه های متفکران را بر طرف کند. مثل همین کنوانسیون برن که دغدغه های مطرح شده با مفاد آن قابل حل است.

محمدی به قوانین داخلی اشاره کرد و گفت: در کشور قوانینی داریم که شاید معادل کنوانسیون برن نباشد ولی خیلی هم از آن فاصله ندارد، اما سوال پیش می‌آید که ما با آثار دیگر کشورها چه باید کنیم؟ مواردی که تاکنون درباره کنوانسیون برن مطرح شده است اقتصادی است و کسانی که در صنعت نشر و در اقتصاد فرهنگی کار می کنند شاید بهتر بتوانند بگویند که این موضوع چقدر صحت دارد اما وقتی عمیق تر نگاه می کنیم، این مسئله در ‌بخش های مختلف اقتصادی که مطرح می‌شود، به گونه ای قابل حل است و در حوزه اقتصاد فرهنگ آنقدر مشکل زیاد نیست که ما خود را از مزایای این کنوانسیون محروم کنیم. الحاق و عضویت در کنوانسیون برن تابع سیاست بزرگتری است اما آنچه مسلم است ضرر ما به رغم قوانین و محدودیت های موجود ، در عضو نشدن بیشتر از عضویت است.

ادامه مطلب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید