معرفی آثار برگزیده سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی-۲

تحلیل انتقادی پلتفرم‌های عمده آنلاین بر جامعه ایران از منظر حکمرانی و اقتصاد

تحلیل انتقادی پلتفرم‌های عمده آنلاین بر جامعه ایران از منظر حکمرانی و اقتصاد

طرح پژوهشی «تحلیل انتقادی پلتفرم‌های عمده آنلاین و پیامدهای آن‌ها بر جامعه ایران از منظر حکمرانی و اقتصاد» که به کوشش حسین حسنی، عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انجام شده، در سومین دوره معرفی برترین‌های پژوهش فرهنگی، اثر برگزیده شد.

در اين مطالعه، سه پلتفرم عمده فضای آنلاين از منظر پيامدهايي که برای حكمرانی و اقتصاد در جامعه ايران دارند، تحت رویکرد «تحليل انتقادی پلتفرم» که به مطالعه پلتفرم‌های آنلاين و رسانه‌های اجتماعی اختصاص دارد، تحليل شده‌اند.

به استناد این مطالعه، پلتفرم‌های کلان در کنار نويدهایی که با خود به همراه داشته‌اند، چالش‌ها و مخاطرات عمده‌ای را نيز ايجاد کرده‌اند که از سطح کاربران منفرد و مسائلی چون حريم خصوصی، امنيت داده‌ها و... تا چالش‌هايی برای اقتصاد و سياست کشورهای ديگر برای اعمال حق حاکميت را، دربرمی‌گيرد. پژوهشگر در این پژوهش، اذعان می‌دارد که ما با وضعيت جديدی در عرصه جهانی و ژئوپلتيكی مواجه هستيم که شرکت‌های نيرومند عرصه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطي وراي محل استقرار خود که عمدتاً در آمريكا قرار دارند، بر حدود قدرت و اختيار دولت‌ها در حوزه قانون‌گذاری، تنظيم مقررات و اعمال قانون و نیز حق حاکميت آن‌ها در عرصه‌های مختلف سياسی و اقتصادی نفوذ پيدا کرده‌اند.


از همین‌رو به دنبال آن است تا نقشی که اين پلتفرم‌هاي بزرگ عمدتاً آمريكايی در سازماندهی، شكل‌دهی و بازتعريف روابط اقتصادی و حق حاکميت و حكمرانی دارند را، تحلیل انتقادی کند. به عبارت ديگر، هدف این پژوهش، تحليل دلالت‌های توسعه و نقش‌آفرينی روزافزون پلتفرم‌های بزرگ برای عرصه‌های قدرت، اقتصاد و سياست در ايران از منظر انتقادی و اقتصاد سياسی است.

به طورکلی اين پژوهش، مطالعه انتقادی آناتومی و مكانيسم‌های عملكرد دو پلتفرم زيرساختی بزرگ فضاي مجازی یعنی گوگل، آلفابت و فيس‌بوک و زيرمجموعه‌های آن، یعنی اينستاگرام و واتساپ و پلتفرم بخشی اوبر به عنوان پتلفرم عظيم حمل‌ونقل آنلاين، را دنبال می‌کند که به زعم پژوهشگر، سهم مهمی در توسعه اقتصاد اشتراکی، تغيير روابط کار و شكل‌گيری شكل‌های جديدی از انجام کار به شكل آنلاين دارند. در پایان، پيامدهای نقش‌آفرينی جهانی اين پلتفرم‌ها از منظر تحولات کسب‌وکار و نيز سياستگذاری برای حكمرانی بر فضای مجازی در ايران، بررسی شده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید