وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

پژوهشگاه باید پشتوانه دقیقی برای فعالیت‌های وزارتخانه باشد

پژوهشگاه باید پشتوانه دقیقی برای فعالیت‌های وزارتخانه باشد

آیین تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات یکشنبه ۱۲ دیماه ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونان و مشاوران او و برخی از روسای پژوهشگاه‌ها و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سالن اجتماعات این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت فاطمه زهرا (س)، با اشاره به مدت کوتاه همکاری با محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گفت: آقای سلگی در این مدت کوتاه، از هیچ نوع همکاری‌ای با ما دریغ نکردند و با قوت و اعتماد متقابل، زحمات ما را به نحو احسن متقبل شدند که جا دارد از ایشان تشکر ‌صمیمانه کنم. همین مسأله، دلیلی بود بر اینکه بنده در انتخاب جایگزین برای پست ریاست این پژوهشگاه، اندکی تعلل کنم. چراکه بنا داشتم تا زمانی که شخصی با چنین مختصات برای پژوهشگاه نیافتم، این جابه‌جایی را انجام ندهم. به همین دلیل وقتی با جناب آقای دکتر قاسم زائری به عنوان عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران صحبت کردم و با کارنامه و عملکرد ایشان آشنا شدم، قانع شدم که این جابه‌جایی را انجام دهم.

او با اشاره به اهمیت نقش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، افزود: نقش و جایگاه پژوهشگاه، بسیار مهم و حیاتی است البته نه برای من بلکه برای مجموعه دولت. ما الآن در همه نهادهای سیاستگذار، تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در حوزه فرهنگی به نتایج علمی متقن پژوهشگاه نیاز داریم. من مرتباً کارهای انجام‌شده در پژوهشگاه را به رئیس محترم جمهور، وزیر کشور و وزرای دیگر ارائه می‌کنم و اگر احیاناً در این زمینه تأخیری داشته باشم، آن‌ها جویای کارهای پژوهشی جدید می‌شوند. الحمدالله سرعت و دقت پژوهشگاه به‌ویژه در حوزه رصدی و پیمایشی یک پشتوانه محکم برای مجموعه فرهنگی کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود، به شرح انتظارات خود از رئیس جدید پژوهشگاه پرداخت و اذعان کرد: من توقعی که از آقای دکتر زائری دارم این است که بند بند آنچه را که در حکم ایشان آورده‌ام، به دقت مورد مطالعه قرار دهند. انتظارم این است که به ما گزارش‌های فصلی دهند. پژوهشگاه باید بتواند پشتوانه دقیقی برای فعالیت‌های وزارتخانه و حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری فراهم کند. این نکته‌ای که عرض می‌کنم نافی وضعیت موجود نیست اما می‌خواهم یک قدم جلوتر بیاید. باید به ازای حوزه‌ها و شاخه‌های مختلفی که در وزارتخانه داریم اعم از معاونت‌ها، اداره کل‌ها و بخش‌های دیگر، گروه‌هایی معادل، در پژوهشگاه داشته باشیم تا بتوانند این بخش‌ها را مدیریت و راهنمایی کنند. حوزه تولیدات پژوهشگاه را کاملاً در جهت ارتقای کیفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما قرار دهند که البته چنین هم هست ولی باید بیشتر شود. و مهم‌تر از همه ‌آن‌ها، همین کار پیمایش است. کار اصلی و مهم ما، پیمایش‌های فرهنگی در این پژوهشگاه مدنظر است که انشاءالله این کار را با همان دقتی که جلو آمده، با مراقبت و ارتقا کارش را دنبال کنند. در عین حال این توجه را هم دکتر زائری داشته باشند که به همکاری با موسسات علمی پژوهشی متناطر دامن بزنند.


اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه متقابلاً وظیفه باز کردن گره‌های پژوهشگاه با بنده است، خاطرنشان کرد: کار بعدی درباره پژوهشگاه، کار بنده است. وظیفه من این است که گره‌های پژوهشگاه را باز کنم. هم به لحاظ توسعه داخلی پژوهشگاه و هم به لحاظ ارتقای وضعیت هیأت‌علمی‌ها که امیدوارم آقای دکتر زائری در این مسیر حرکت کنند. از آقای دکتر سلگی هم در این مسیر، به عنوان یک نیروی باسابقه، جهادی و پیشکسوت استفاده خواهیم کرد. از آقای دکتر سلگی به خاطر زحمات بسیارشان صمیمانه تشکر می‌کنم و از آقای دکتر زائری تقاضا دارم حتماً در شورهای علمی، هیأت‌های بالادستی، در خود وزارتخانه و در شوراهای مختلف حضور داشته باشند. بنده برای حل مسائل داخلی پژوهشگاه به لحاظ جذب هیأت‌علمی و برای حل نقاط ضعف دیگر، اقدام خواهم کرد و از آقای زائری می‌خواهم در یک فرصت سه‌ماهه گزارش مشکلات را ارائه کند تا برای حل آن‌ها با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان ادرای استخدامی و دیگر ارگان‌ها، رایزنی کنیم تا انشاءالله پژوهشگاه در تراز یک پژوهشگاه کامل علمی دانشگاهی که به مدیریت اجرایی کشور وصل است و اداره اجرایی کشور را راهبری و سیاستگذاری می‌کند، قرار گیرد.

او شورای فرهنگ عمومی را یکی از ذی‌نفعان مهم پژوهش‌های پژوهشگاه خواند و یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی ازجمله ذی‌نفعان کارهای پژوهشی پژوهشگاه است. ما شورای فرهنگ عمومی را به عنوان یکی از پیشران‌های تحول در نظام حکمرانی فرهنگی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی کردیم. استلزام این پیشرانی، داشتن رصدها و پیمایش‌های دقیق است که این مسأله به کارهای پژوهشگاه گره می‌خورد که انشاءالله این کار دقیق را بتوانیم به نحو احسن انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی در پایان از اقدامات و زحمات رئیس و کارکنان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تقدیر و تشکر کرد.



گزارش از: فریبا رضایی



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید