در شماره دوم نمایه پژوهش می‌خوانیم:

سناریوهایی برای توسعه استارت‌آپ‌های صنعت کتاب در ایران

سناریوهایی برای توسعه استارت‌آپ‌های صنعت کتاب در ایران

«تدوین سناریوهایی برای توسعه استارت‌آپ‌های صنعت کتاب در ایران» پژوهشی انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به کوشش مهدی علیپورحافظی است که در شماره دوم نشریه «نمایه پژوهش» منتشر شده است.

پژوهشگر در این پژوهش معتقد است شرکت‌های نوپا توانسته‌اند تحولات زیادی را در صنایع مرتبط با کتاب در دنیا و ایران ایجاد کنند اما به‌دلیل ماهیت جدیدشان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. به همین دلیل رصد مستمر صنایع کتاب را به منظور شناسایی و موشکافی مسائل آن‌ها، یادآور می‌شود تا ضمن ایجاد آگاهی از این صنایع، نسبت به تسهیل فعالیت آن‌ها اقدام‌های مقتضی به عمل آید.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع گسترش فعالیت‌های فیزیکی و مجازی، به‌ویژه در فعالیت‌های استارت‌آپی و نیز ضرورت اطلاع، نظارت، رصد و نیز توسعۀ شرکت‌های نوپا، در این پژوهش تلاش شده است اقدام به آینده‌نگری فعالیت شرکت‌های نوپای صنعت کتاب در کشور در قالب سناریونگاری برنامه‌ریزی شود. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، تدوین سناریوهای محتمل برای توسعۀ آتی شرکت‌های نوپا در صنعت کتاب از دیدگاه متخصصان است که به منظور نیل به این هدف، اهداف دیگری چون شناخت وضعیت موجود شرکت‌های نوپا، شناخت اثرات مثبت و منفی این شرکت‌ها، شناخت عوامل مؤثر بر رشد آن‌ها، شناخت فرصت‌های کلیدی پیش‌روی شرکت‌های نوپا و پیش‌بینی آیندۀ این شرکت‌ها، مبنای این مطالعه گرفته‌اند.


به استناد نتایج این بررسی، به‌طور کلی استارت‌آپ‌های حوزه کتاب ضعیف هستند و این ضعف ناشی از ضعیف‌بودن حوزۀ کتاب در کشور است. توان مالی و زیرساختی این شرکت‌ها بسیار پایین است و در بیشتر موارد نیازمند پشتیبانی هستند و مؤسسه‌های سرمایه‌گذار و شتاب‌دهنده‌ها نیز به‌دلیل کمی سودآوری این حوزه به‌ندرت وارد این عرصه می‌شوند. به لحاظ زیرساخت‌های قانونی و اداری نیز خلأهای بسیاری پیش روی این شرکت‌ها در صنعت کتاب وجود دارد که ازبین‌بردن آن‌ها به اصلاح رویه‌ها، قوانین و زیرساخت‌های اجرایی و تسهیل فعالیت این مؤسسات بستگی دارد.

متن این یادداشت در شماره دوم نمایه پژوهش قابل مشاهده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید