با هدف معرفی و بزرگداشت حکیم نظامی

ویژگی داستان‌سرایی نظامی بررسی می‌شود

ویژگی داستان‌سرایی  نظامی بررسی می‌شود

نخستین نشست از سلسله نشست‌های پاسداشت حکیم نظامی، دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این نشست که با هدف معرفی و بزرگداشت حکیم نظامی برگزار می‌شود، محمدرضا تبریزی شیرازی (ادیب و محقق) درباره نظامی و ویژگی داستان‌سرایی او سخنرانی خواهد کرد.  دبیری این نشست را مصطفی اسدزاده (عضو گروه فرهنگ و جامعه پژوهشگاه) برعهده خواهد داشت. 

علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه می‌تواند از طریق نشانی https://www.skyroom.online/ch/ricac/meeting  اقدام کنند.

محمدرضا تبریزی شیرازی

تبریزی شیرازی، دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است و شاگرد استادانی چون جلال‌الدین همایی، حکمت آل آقا، محمدعلی اسلامی ندوشن، احمدعلی رجائی بخارایی، سیدجعفر سجادی، ذبیح‌الله صفا، بدیع‌الزمان فروزانفر، خسرو فرشیدورد، محمدجواد مشکور، عبدالحسین زرین‌کوب و ... بوده است. وی در سه حوزه «عرفان اسلامی»، «شعر و ادب کهن و شعر و ادب معاصر» و نیز «تاریخ سیاسی معاصر ایران» تحقیق و پژوهش کرده است. «سیف الدین محمد فرغانی قهرمان عرصه سخنوری»، «ناصر خسرو قبادیانی شاعری سیاسی، مبارزی بی‌باک و ظلم‌ستیزی بی‌پروا»، «شرح و توضیح کتاب تذکرة الأولیا»، «تصحیح دیوان شمس»، «تصحیح دیوان حافظ»، «شرح و توضیح قابوس‌نامه»، «شرح و تفسیر سیاست نامه خواجه نظام‌الملک» و «نقش فریدون توللی در ادبیات سیاسی و اجتماعی دوران دیکتاتوری محمد رضا شاه» از جمله آثار تحقیقی استاد تبریزی شیرازی است. وی در نشست حکیم نظامی درباره  شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی سده ششم هجری سخن خواهد گفت.

حکیم نظامی به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده ‌است. او آشنا با فرهنگ و تاریخ ایران و ازجمله حکیمان دانای روزگار خود بوده که به علوم مختلفی از جمله ادبیات، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عربی تسلط داشته است.  نظامی توانسته جایگاه ویژه ای در ادبیات غنایی ایران ایجاد کند و حدودا سی سال از عمر خود را صرف سرودن مجموعه اشعارش به نام «پنج گنج» یا «خمسه» کرده است. نظامی در شعر غنایی نیز تاثیرگذار بوده و با وجود شروع داستان‌سرایی در زبان فارسی سال‌ها پیش از او، وی توانست ادبیات غنایی را تا پایان سده ششم به حد خوبی از تکامل برساند. 


روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت حکیم نظامی است. با تشکیل ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش بر آن است با بهره‌گیری از دیدگاه‌های ادیبان و اندیشمندان، نسبت به معرفی بیشتر حکیم نظامی اقدام شود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید