چشم‌انداز مطالعات انسان‌شناسی فرش بررسی می‌شود

استفاده از گفتمان انسان‌شناسی برای استعلای صنعت-هنر فرش ایران در جهان
چشم‌انداز مطالعات انسان‌شناسی فرش بررسی می‌شود

نشست تخصصی «چشم‌انداز مطالعات انسان‌شناسی فرش: معناشناسی، زیبایی‌شناسی، کارکرد و ‌حس»، چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳ تا ۱۵ برگزار می‌شود.

در این نشست مانی کلانی (دکتری انسان‌شناسی از دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه انسان‌شناسی وجودی) و طیبه عزت‌اللهی‌نژاد (استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) ضمن بررسی ابعاد مطالعات انسان‌شناسی درباره فرش، چگونگی وضعیت مطالعات انسان‌شناسانه فرش در ايران را توضیح خواهند داد. 


دبیری این نشست را شادی تاکی (طراح و پژوهشگر) برعهده خواهد داشت.

انسان‌شناسی هنر، رویکردی مردم‌شناختی است که هنر را در زمینۀ جامعۀ تولیدکنندۀ آن مطالعه می‌کند و بر آن است که بررسی هنر جامعه‌ای خاص، بیشتر در ارتباط با جایگاه آن در همان جامعه امکان‌پذیر باشد و فهم آن نیز در جایی که تولید شده است، با درک و فهم اعضای جوامع دیگر تفاوت دارد. مطالعات حوزه فرش، متاسفانه حلقه مفقوده‌ای به نام انسان‌شناسی فرش دارد، زیرا این حوزه از چهار بُعد به فرش می‌نگرد، معناشناسی، زیبایی‌شناسی، کارکرد و حس در حالی که پژوهش‌های ایران اغلب به بُعد معنا و فرم می‌پردازند در حالی که فرش در تعاملات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی نقش مهمی ایفا می‌کند و هنرمند در طول تاریخ توانسته با مهارت در نوع بافت، کیفیت بافت و مواد اولیه موجب متمایزشدن این محصول در ایران و جهان شود و همین امر هنرمند را ترغیب کرده تا در حفظ این تمایز کوشا باشد. 

متاسفانه یک دهه اخیر، این هنر -صنعت افول گسترده‌ای داشته که می‌توان با ایجاد گفتمان انسان‌شناسی نه تنها در معرفی فرش در جهان، تأثیرگذار بود که به رونق و تداوم خلق آن یاری رساند.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند:

 https://www.skyroom.online/ch/ricac/research



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید