کشاکش تمدن و خشونت در جامعه ایران
رضا تسلیمی طهرانی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتاشاره: پنجمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری دربارۀ جامعۀ ایران به تغییرات اجتماعی ایران اختصاص یافت و موضوع «دگرگونیها و پایداریهای جامعۀ ایران، اُمیدها و بیمها» را در دستورکار قرار داد. این همایش روزهای 24 و 25 خرداد 1401 به همت انجمن جامعهشناسی ایران برگزار شد. رضا تسلیمی طهرانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با مقاله«کشاکش تمدن و خشونت در جامعه ایران» در این همایش شرکت کرد که خلاصه آن تقدیم میشود.
دغدغه پژوهش حاضر بررسی کاربردپذیری یا عدم امکان کاربرد نظریهی «فرآیند متمدنشدن» نوربرت الیاس در جامعه ایران است. در پژوهش حاضر به ویژه بر تغییرات اجتماعی رخداده در حول مفاهیم خشم و خشونت در روند تاریخی جامعه تاکید و تلاش میشود تا نحوه اعمال خشم و کنترل خشونت در رابطه با «فرآیند متمدنشدن» در تاریخ ایران توضیح داده شود.
پرسشهای اصلی این مقاله عبارتند از: آیا میتوان نظریه «فرآیند متمدنشدن» نوربرت الیاس را در جامعه ایران بهکار برد؟ «فرآیند متمدنشدن» مورد نظر نوربرت الیاس از چه هنگام در جامعه ایران قابل ردیابی است؟ آیا این نظریه میتواند بخشی از تغییرات اجتماعی رخداده در جامعه ایران در حول مفاهیم خشم و خشونت را توضیح دهد؟
وضعیت اعمال خشونت و کنترل خشونت قبل و بعد از ایجاد این فرآیند در جامعه ایران به چه صورت است؟
تحقیق حاضر به منظور پاسخگویی به سئوالات ذکر شده و دستیابی به اهداف خویش از روشهای تاریخی، اسنادی و تحلیل نظری استفاده میکند. در این راستا منابع دست اول و دست دوم مختلف تاریخی شامل کتب، اسناد، گزارشها، روزنامهها، مجلات و ... مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
نوربرت الیاس، تمدن مدرن را با افزایش خودکنترلی و کفّ نفس مشخص میکند. از نظر او تمدن جدید، انسانها را به مهار بیش از پیش و سرکوب غرایز و احساساتشان وا داشته است. تمدن جدید از افراد میخواهد که بر نحوه لباس پوشیدن، نحوه غذا خوردن و نحوه تعاملات اجتماعی خود کنترل بیشتری اعمال کنند. بحث اصلی الیاس درنظرگرفتن فرایند تمدن بهعنوان هر چه بیشتر معذببودن، احساس بیشتر شرم، حجب و حیا و پنهانکردن نمایش بدن از دیگران است. الیاس در بحث از تمدن آداب و رسوم به موضوعات به ظاهر پیش پا افتادهای چون شیوه غذاخوردن، فینکردن، تفکردن، قضای حاجت و غیره میپردازد. به نظر الیاس، در جریان فرایند متمدنشدن، انسانها یاد میگیرند تا هرچه بیشتر خود را محدود و کنترل کنند و به پنهانسازی بپردازند. از نظر او، تمدن، غریزه خشونت را بیش از پیش مهار و سرکوب میکند. تمدن مدرن با محدودکردن انحصار خشونت در دستان دولت، افراد جامعه را به مهار و سرکوب خشم و خشونت فردی مجبور کرده است. تمدن جدید از افراد میخواهد که خشم و پرخاشگری خویش را در خیابان، محل کار، خانواده و ... کنترل کنند و به مهار آن بپردازند. در راستای درونیسازی خشم و خشونت، الیاس به تحلیل ورزشهای مدرن میپردازد. از نظر او ورزشهای مدرن، که از اساس با بازیهای سنتی تفاوت دارند، اجازه میدهند تا احساسات و بهویژه سائقهای پرخاشگر در چارچوبی کنترلشده و محدود تخلیه شوند. تمدن مدرن، در عین حال که خشونت و خشم را در سطح جامعه سرکوب میکند، فضاهایی مانند مکانهای ورزشی را بهعنوان محل تخلیه غرایز در نظر میگیرد که البته کاملا کنترلشده و نظارتشده هستند. بنابراین، از نظر الیاس، خشم و خشونت هیچگاه کاملا سرکوب نمیشود و جامعه مدرن راههایی بهمنظور تخلیه کنترلشده آنها در نظر میگیرد تا از تجمع و فوران غرایز در شکلی عنان گسیخته و سیلآسا جلوگیری کند. ازجمله این راهها ورزش است که در اشکال مختلف فردی و گروهی نمود پیدا میکند. انسانها یاد میگیرند تا سائقهای خشونت را در درون خود کنترل کنند و در مواردی به سرکوب آنها بپردازند. افراد متمدن تنها میتوانند در چارچوب یک رقابت ورزشی، غرایز حیوانی و طبیعی خود را بهگونه ای مهارشده به نمایش بگذارند و از موهبت «فرهیخته» نامیدهشدن برخوردار باشند.
بررسی اسناد و مدارک مختلف تاریخی نشان میدهد که سالهای پایانی دوره قاجار و بهخصوص دوره پهلوی اول آبستن تغییرات اجتماعی مهمی در زمینه ایجاد آداب و رسوم رفتاری جدید، شیوه کنترل خشونت و شیوههای شکنجه و مجازات محکومان است. مرور برخی از نشریات شاخص دوره پهلوی اول از جمله نشریات «عالم نسوان» و «بلدیه» نشاندهنده تغییر آداب و رسوم، شیوههای رفتاری و راههای کنترل خشم و خشونت در دوره ذکرشده است. مطالب مرورشده در نشریه «عالم نسوان» نشاندهنده ورود جامعه ایران به مرحله جدید تمدنی است که مستلزم آموزش و یادگیری آداب و رسوم جدید در زمینه رفتارهای فردی و تعاملات اجتماعی است. همچنین مطالب منتشرشده در مجله «بلدیه» نشاندهنده شکلگیری زندگی شهری و شهرنشینی است، زندگی طبقه متوسط نوظهوری که بیش از پیش متشکل و نظاممند میشود و اصول معاشرت و رفتار با یکدیگر، مراعات اخلاق در محافل عمومی، تغییر سبک و منش زندگانی و اتخاذ سبکی نو و معمول در دنیا متناسب با ظهور پدیدههای جدید مانند سینما، تئاتر، مهمانیها، جشنها ، هتلها و... را فرا میگیرد.
از سوی دیگر، در راستای ظهور «فرآیند متمدنشدن» در جامعه ایران میتوان به بررسی تحول شیوههای مجازات و بهویژه تحول در مجازات اعدام پرداخت. از نظر الیاس، فرمهای مجازات قضایی واقعیتی اجتماعی است که نشانگر متمدنبودن یا متمدننبودن جوامع است. اعدام در دوره قاجار به شیوههای متعدد و خشونتآمیزی انجام میشد. این مجازات، بهتدریج از میانه سلطنت ناصرالدین شاه و در ادامه در عصر مشروطه محدودتر شد تا در دوره پهلوی اول به کنترل درآمد و نظامند گشت. در همین راستا تأسیس دارالتادیب در دوره پهلوی اول نیز میتواند از تغییر شیوههای رفتار با کودکان مجرم و جداسازی آنها از مجرمان بزرگسال حکایت کند که تا پیش از تأسیس دارالتأدیب در محبسهای ولایات و بدون تمایز مشخصی از بزرگسالان در بند بودند. افزون بر این، میتوان به تغییر ساختار زندان در گذار از دوران قاجار به دوران پهلوی اشاره کرد. در دوران پیش از پهلوی، از قلعهها، باغها و انبارها به عنوان زندان استفاده میشد درحالیکه با روی کار آمدن پهلوی، رویه حبس در قلعهها و انبارها کاهش یافت و زندانیان سیاسی را به زندانهای جدیدی روانه میکردند که به این منظور ساخته شده بود.
در نتیجه، جایگزینی مجازاتهای دربرگیرنده خشونت جسمانی با سایر مجازاتها، کاهش خشونت جسمانی و فیزیکی بهکار رفته در مجازات اعدام، تقلیل و محدود شدن شکنجههای جسمانی مجرمان، تاسیس دارالتادیب و جداسازی مجرمان کودک از مجرمان بزرگسال و تغییر ساختار زندان و شرایط نگهداری مجرمان در جهت کاهش خشونت فیزیکی اعمالشده بر آنها همگی از به حرکت درآمدن جامعه ایران در راستای «فرآیند متمدنشدن» در سالهای پایانی دوره قاجار و بهخصوص در دوره پهلوی اول خبر میدهند.
از دیدگاه الیاس، تشکیل دولت مقتدر و مرکزی رویداد مهمی است که به سبب در انحصار درآوردن استفاده از خشونت، ایجاد «فرآیند متمدنشدن» و به تبع آن مهار خشم و خشونت را ممکن میسازد. به نظر میرسد تشکیل دولت پهلوی اول بهعنوان دولتی مقتدر و مرکزی در متن نابسامانیها و هرج ومرجهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و در انحصارگرفتن حق اعمال خشونت اتفاقی مهم در تاریخ اجتماعی ایران است که «فرآیند متمدنشدن» و رواج شیوه جدید ابراز خشم و کنترل خشونت را ممکن ساخته و شتاب بخشیده است. در این زمینه تدوین و تصویب قوانین مختلف و نظاممندشدن بخشهای گوناگون جامعه در ایجاد این فرآیند از تاثیر بسزایی برخوردار است.
در مجموع، بررسی دادهها و اطلاعات تاریخی نشان میدهد که در سالهای پایانی دوره قاجار و بهویژه در دوره پهلوی اول آداب و رسوم، شیوههای رفتاری، طریقه سخنگفتن، شیوه ابراز احساسات و طریقه بروز خشم و خشونت دستخشوش تغییر شده به نحوی که کفِّ نفس و خویشتنداری، کنترل بیش از پیش سائقها و غرایز جسمانی، کنترل همه جانبه بدن و شیوههای طبیعی رفتار و سخنگفتن و مهار خشم و خشونت در دستورکار عموم افراد جامعه و متولیان تدوین و اجرای نظارتهای رسمی و مجازاتها قرار گرفته است. به این ترتیب در دوره زمانی ذکرشده، در متن زندگی روزمره و در روابط روزانه مردان و زنان در موقعیتهای گوناگون و همچنین در عرصه اجرای مجازاتهای حقوقی شواهد قابلتوجهی از ظهور «فرآیند متمدنشدن» مورد نظر نوربرت الیاس مشاهده میشود. فرایندی که پیش از این دوره آغاز نشده و امکان آغازشدن نداشته است.