وضعیت استارت‌آپ‌های حوزه‌ کتاب ترسیم شد

وضعیت استارت‌آپ‌های حوزه‌ کتاب ترسیم شد

طرح پژوهشی «ترسیم وضعیت استارت‌آپ‌های صنایع خلاق فرهنگی در حوزه‌های کتاب و ارائه سناریوهای توسعه» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد. هدف اصلی این پژوهش تبیین وضعیت فعالیت استارت‌آپ‌های فعال در حوزه کتاب و تدوین سناریوهای محتمل برای توسعه آتی این کسب‌وکارهاست.

در این پژوهش از رویکرد کمّی برای گردآوری اطلاعات و تشریح وضعیت استارت‌آپ‌ها و در بخش دوم پژوهش برای تدوین سناریوها از رویکرد کیفی استفاده شده است.

در این طرح، تعداد 154 استارت‌آپ فعال در حوزه کتاب ( 58 مورد در حوزه کتاب الکترونیکی، 26 مورد در حوزه کتاب صوتی، 65 مورد در حوزه توزیع و فروش کتاب چاپی، و 5 مورد در حوزه شبکه‌های اجتماعی) فعالیت دارند. در بخش دوم پژوهش نیز برای تدوین سناریوها اقدام به انجام مصاحبه‌های نیمه باز با 9 نفر از متخصصان علمی و اجرایی این حوزه شده است.

به استناد این پژوهش، شرکت‌های نوپا توانسته‌اند تحولات زیادی را در صنایع مرتبط با کتاب در دنیا و ایران ایجاد کنند اما به‌دلیل ماهیت جدیدشان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. به همین دلیل رصد مستمر صنایع کتاب را به منظور شناسایی و موشکافی مسائل آن‌ها، یادآور می‌شود تا ضمن ایجاد آگاهی از این صنایع، نسبت به تسهیل فعالیت آن‌ها اقدام‌های مقتضی به عمل آید.


در این پژوهش تلاش شده است اقدام به آینده‌نگری فعالیت شرکت‌های نوپای صنعت کتاب در کشور در قالب سناریونگاری برنامه‌ریزی شود.

اهداف دیگری چون شناخت وضعیت موجود شرکت‌های نوپا، شناخت اثرات مثبت و منفی این شرکت‌ها، شناخت عوامل مؤثر بر رشد آن‌ها، شناخت فرصت‌های کلیدی پیش‌روی شرکت‌های نوپا و پیش‌بینی آیندۀ این شرکت‌ها نیز مبنای این پژوهش گرفته‌ است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد استارت‌آپ‌های حوزه کتاب در چهار حوزه کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی، توزیع و فروش کتاب چاپی، و شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. تمرکز اصلی این استارت‌آپ‌ها در شهر تهران است و عمر شکل‌گیری آنها به دو دهه اخیر برمی‌گردد. در کل، استارت‌آپ‌های این حوزه ضعیف هستند و این ضعف ناشی از ضعیف‌بودن حوزه کتاب در کشور است. توان مالی و زیرساختی این شرکت‌ها بسیار پایین است و در عمده موارد نیازمند پشتیبانی هستند و مؤسسات سرمایه‌گذار و شتاب دهنده‌ها نیز به دلیل کمی سودآوری این حوزه به ندرت وارد این حوزه‌ها می‌شوند. به لحاظ زیرساخت‌های قانونی و اداری نیز خلاهای بسیاری پیش روی این شرکت‌ها در صنعت کتاب است و ضرورتاً نیاز به اصلاح رویه‌ها، قوانین و زیرساخت‌های اجرایی و تسهیل فعالیت این مؤسسات است.

طرح پژوهشی «ترسیم وضعیت استارت‌آپ‌های صنایع خلاق فرهنگی در حوزه‌های کتاب و ارائه سناریوهای توسعه» از طرح‌های کاربردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که توسط مهدی علیپور حافظی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پژوهشگاه انجام شده است.  دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ  ناظر سازمانی و سعید اسدی ناظر علمی این طرح بوده‌اند.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید