با همکاری مشترک معاونت فرهنگی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری با پژوهشگاه؛

اطلس مسائل فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد تجاری تدوین می‌شود

اطلس مسائل فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد تجاری تدوین می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات دیدار کرد. بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه، مهدی حسین‌زاده یزدی، در این دیدار که 14 تیر 1401 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد، توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در چارچوب منشور فرهنگی و اجتماعی مصوب هیات وزیران و سیاست‌های کلان نظام را از اهداف معاونت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برشمرد و با شرح اشکال بی عدالتی و نابرابری اجتماعی و معضلات فرهنگی در مناطق آزاد، خواستار همکاری پژوهشگاه در شناسایی و رفع این مشکلات شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به ایجاد پایگاه داده‌ای از شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی در معاونت متبوع خود، خواهان استفاده از تجربه مرکز رصد فرهنگی کشور مستقر در به‌روزرسانی این شاخص‌ها شد.

در ادامه این دیدار، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ضمن استقبال از  حضور معاون فرهنگی و اجتماعی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، با معرفی بخش های مختلف پژوهشگاه و توضیح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هیأت علمی و نیز صاحبنظران و اندیشمندان همکار با پژوهشگاه بر آمادگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای همکاری با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی تأکید کرد.


قاسم زائری همچنین با اشاره به مسئولیتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پژوهشگاه درخصوص تهیه پیوست عدالت و پیوست فرهنگی طرح های کلان دولتی واگذار کرده است، آمادگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را برای سنجش شاخص های عدالت و نابرابری های اجتماعی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی اعلام کرد.

در این دیدار که علاوه بر معاون پژوهشی، جمعی از مدیران بخش‌های مختلف پژوهشگاه نیز حضور داشتند، با اشاره به شکل‌گیری ستاد جام جهانی فوتبال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و با توجه به نقشی که دو منطقه آزاد کیش و قشم در جام جهانی فوتبال قطر می‌توانند داشته باشند، مقرر شد پژوهشگاه و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در زمینه افکارسنجی ساکنان دو جزیره همکاری کنند. در پایان مقرر شد که در آینده تفاهم‌نامه‌ای مابین طرفین امضا شود.


قشم، کیش، چابهار، اروند، انزلی، ارس، ماکو و فرودگاه امام خمینی(ره) هشت منطقه فعال آزاد تجاری- صنعتی هستند و هفت منطقه آزاد جدید از جمله اردبیل، بانه، مریوان، قصر شیرین، مهران، بوشهر و اینچه برون نیز در سال 1400 اضافه شده است. در حال حاضر ۳۲ منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال است و در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در این مناطق کار می‌کنند؛ ۴۵ درصد صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید