کتابشناسی توصیفی-تحلیلی پژوهش‌های اجتماعی در نسخه الکترونیک

کتابشناسی توصیفی-تحلیلی پژوهش‌های اجتماعی در نسخه الکترونیک

نسخه الکترونیکی «کتابشناسی توصیفی- تحلیلی پژوهش‌های اجتماعی در حوزه‌ مسائل اجتماعی (از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۴)» نوشته فهیمه بهرامی و مهسا اسدالله‌نژاد در سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد.

این پژوهش، با اذعان به اینکه جامعه‌شناسی ایران به اندازه علومی چون روان‌شناسی، حقوق و حتی مدیریت و پزشکی به مسائل اجتماعی نپرداخته است، معتقد است که بسیاری از ابعاد اجتماعی این مسائل همچنان ناشناخته مانده‌ درحالی‌که حل و رفع آن‌ها، نیازمند شناخت بیشتر و دقیق‌تر است.

به استناد این مطالعه، ایران در دوره گذار خود از سنت به مدرنیته، شاهد رشد و افزایش مسائل اجتماعی است. از سویی، در این تحقیق، رشد نامتناسب شهرنشینی و افزایش حاشیه‌نشین‌های شهری و نیز سیاست‌های غلط اقتصادی یکی از دلایل افزایش فقر و نابرابری و جرائم مختلف و نیز، رشد نرخ بیکاری و رشد روش‌های غیرقانونی برای گریز از این وضعیت شده است.

این پژوهش، درصدد است که بخشی از مطالعات اجتماعی پیرامون برخی از مسائل اجتماعی را مورد بررسی قرار دهد تا در نهایت، با شناسایی نقاط ضعف و قوت پژوهش‌های انجام شده، چشم‌اندازی برای پژوهش‌های اجتماعی در آینده ارائه دهد. بدین منظور، دوازده مورد از مهم‌ترین مسائل اجتماعی که جامعه ایران هم‌اکنون درگیر آن است انتخاب شده‌اند که عبارتند از: اخلاق اجتماعی، اعتیاد، بیکاری، حاشیه‌نشینی، خشونت، مسائل زندان، تصادفات رانندگی، مخاطرات زیست‌محیطی، طلاق، روسپیگری، سرقت و مدیریت آسیب‌های اجتماعی.


در این تحقیق، پژوهش‌های جامعه‌شناسی و سپس مطالعات یا پژوهش‌های علمی رشته‌های دیگر که رویکردی اجتماعی به موضوع داشته‌اند، اعم از کتاب‌ها، مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها، در بازه زمانی ۱۵ ساله، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۴ مورد بررسی قرار گرفته‌ اس و تلاش شده به سوالاتی چند پاسخ داده شود ازجمله اینکه؛ در بازه زمانی ۱۵ ساله، بررسی پژوهش‌های انجام گرفته، رشد انتشار کتاب‌ها، مقالات و دفاع پایان‌نامه‌ها چه سیری داشته است؟ شرایط اجتماعی چه تأثیری در افزایش یا کاهش توجه به یک مسئله اجتماعی داشته‌اند؟ مسائل اجتماعی بیشتر از چه رویکردی مورد بررسی قرار گرفته‌اند؟ سهم زنان در پرداختن به مسائل اجتماعی چقدر است؟ علاوه بر جامعه‌شناسی، کدام رشته‌های علمی وارد مسائل اجتماعی شده و مطالعه بین رشته‌ای را در این خصوص شکل داده‌اند؟ چه خلأها و کمبودهایی در حوزه مطالعه مسائل اجتماعی وجود دارد و چگونه این کمبودها باید جبران شود؟ و...

مشاهده نسخه الکترونیک




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید