نباید مولفه‌های زیبایی‌شناسی جامعه ما براساس معیارهای جوامع دیگر سنجش شود

نباید مولفه‌های زیبایی‌شناسی جامعه ما براساس معیارهای جوامع دیگر سنجش شود

طیبه عزت‌اللهی‌نژاد با حضور در برنامه اینجا چراغی روشن است رادیو گفتگو، زیبایی‌شناسی را حاصل تفكر، اندیشه و تاریخ یك اجتماع و برآمده از یك جامعه‌ دیرین دانست و افزود: نزدیك به یك قرن است كه مولفه‌های زیبایی‌شناسیِ جامعه ما بر اساس معیارهای جوامع دیگر مورد سنجش قرار می‌گیرد. در این راستا ضمن بررسی جوامعِ دیگر، دریافتند كه زیبایی‌شناسی بر اساس معیار غربی، تعریف می‌شود؛ از این رو در بسیاری جوامع، واژه زیبایی شناسی وجود ندارد.

وی ارزش و بایدها و نبایدهای هر جامعه را موجب تحلیل زیبایی‌ها عنوان و تاكید كرد: از این رو نمی‌توان ارزش‌های دیگر جوامع را برای جامعه‌ خودی مورد سنجش قرار داد.

عزت‌اللهی‌نژاد در عین حال از فقدان منابع مكتوب در جامعه ایرانی در حوزه تعاریف زیبایی‌شناسی سخن، ابراز تاسف كرد و افزود: در یك دهه اخیر نمی‌دانیم زیبایی‌شناسی در جامعه كُرد یا تركمن چه تغییر و تحولاتی داشته است و امروز با كدام مولفه‌های زیبایی، شناخته می‌شوند. از این رو مطالعات میدانی اهمیت می‌یابد؛ چراكه زبانِ بیانِ جوامع در حال یكسان‌سازی بوده كه خود به عنوان یك آسیب، شناخته می‌شود و موجب از میان رفتن تمایزات تاریخی و فرهنگی است كه یك جامعه با تلاشی هزاران ساله بدان دست یافته است.

وی ادامه داد: امروز با بی‌تدبیری این زیبایی‌های فرهنگی را در كمترین زمان از دست می‌دهیم؛ لذا باید به مولفه‌های جامعه‌ خالقِ زیبایی –جامعه خودی و نه غربی- توجه نماییم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفتگو، با طرح این مطلب كه با تكنولوژی‌های امروزی نمی‌توان بر اساسِ شیوه‌ زیستِ كهن پیش رفت، خاطرنشان كرد كه این سنت‌ها باید تقویت شوند و نباید در راستای حذف آن اقدام نمود.

عزت‌اللهی‌نژاد به تیتری كه این روزها بسیار در رسانه مطرح می‌شود اشاره كرد و گفت: وامی كه اخیرا قرار است برای نوسازی خانه روستاییان اعطا می‌شود، به نوعی بخشی از تاریخ این سرزمین را حذف می‌كند.

به گفته عزت اللهی نژاد این شیوه نوسازی بدون توجه به بافت، جغرافیا، تاریخ و هویت یك روستا اتفاق می‌افتد و لذا در حوزه معماری علاوه بر پوشاك و زبان و شیوه زیست، دچار یكسان سازی هستیم.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید