در نشست «مالکیت فکری آثار هنری در ایران و هند: مطالعه تطبیقی» مطرح شد:

جرم‌انگاری نقض حق مالکیت فکری؛ یکی از راه‌های اجرای صحیح قانون مالکیت فکری

جرم‌انگاری نقض حق مالکیت فکری؛ یکی از راه‌های اجرای صحیح قانون مالکیت فکری

نشست «مالکیت فکری آثار هنری در ایران و هند: مطالعه تطبیقی»  شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ با حضور پینکی چادها (عضو هیات علمی پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی) و دبیری هادی بابایی فلاح (عضو هیأت‌علمی پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) برگزار شد.

پینکی چادها با شروع بحث خود در باب اشتراکات تاریخی کشور ایران و هند در دوران پیش از تاریخ و تا دوره معاصر، زمینه را برای پژوهش تطبیقی خود در حوزه اجرای قانون حق مالکیت فکری آثار هنری نزد هنرمندان ایران و هند فراهم نمود و در ادامه از اهمیت اجرای صحیح این قانون در کشور صحبت کرد. وی ضمن تعریف حق مالکیت فکری به عنوان حقی که به صاحبان اثر هنری اجازه بهره‌­وری از فعالیت هایشان را می­‌دهد، اذعان داشت: این حق به‌­رغم اینکه سده­‌ها مورد خوانش قرار گرفته، همیشه با موفقیت همراه نبوده است. از این رو پژوهشی پیمایشی در حوزه تخصصی آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه اجرای قانون حق مالکیت فکری انجام و هنرمندان تجسمی هند و ایران را در این خصوص مورد پرسش قرار دادم. آگاهی­‌بخشی در مورد کارکردهای قانون، قوانین تازه تصویب شده، جرم­انگاری نقض حق مالکیت فکری، تشویق به احترام به حقوق فکری از دوران مدرسه، تشویق هنرمندان به ثبت آثار، آموزش هنرمندان، سازمان­‌ها و افراد در راستای پیگیری حق، از جمله مواردی هستند که در این کار مورد پژوهش قرار گرفته و در اجرای صحیح قانون مالکیت فکری تاثیر گذارند.


پینکی چادها ادامه داد: دو کشور با تجربه تحولات نوین اجتماعی و مشابهت‌های فرهنگی، نتایج یکسانی در اجرای این قانون نداشته­‌اند و به نظر می‌­رسد بنا بر یافته­‌های این پژوهش، کشور هند توانسته است با تمهیداتی در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش، سطح اجرای قانون مالکیت فکری را ارتقا ببخشد و آگاهی جامعه خود را نسبت به حق مالکیت فکری افزایش دهد؛ موضوعی که موجب می­‌شود اثر هنری به عنوان یک کالای ارزشمند قلمداد شده و مورد محافظت قانون قرار بگیرد،





برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید