طرح ملی مصرف کالاهای فرهنگی
معرفی طرح
پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی که در شورای علوم، تحقیقات و فنآوری به تصویب رسیده است دومین پیمایش ملی دفتر طرح های ملی در این حوزه بشمار میآید. شورای سیاست گذاری این طرح که در جلسه شورای عالی پژوهش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب و توسط حکم وزیر منصوب شده اند عبارتند از:
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، رئیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیر شبکه چهار صدا و سیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دبیر کیمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
بر اساس مصوبه شورای پژوهشی پژوهشگاه، دفتر طرحهای ملی بهعنوان مجری طرح مفاد شرح خدمات مصوب را از طریق فراخوان به نهادها و موسسههای علمی و پژوهشی اعلام کرد که با استقبال مناسبی روبه رو شد. لازم به ذکر است سیاست این دفتر همکاری چند نهاد علمی در اجرا و اجتناب از واگذاری کل طرح به یک مجری واحد است. وظیفه ارزیابی طرح های رسیده بر عهده شورای علمی این طرح است که توسط شورای پژوهش پژوهشگاه در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ انتخاب شده اند. اعضای شورای علمی این تحقیق به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
دکتر ذکایی، دکتر جوادی یگانه، دکتر جواهری، مهندس عبدی، دکتر غفاری، دکتر محمد فاضلی، دکتر نعمت اله فاضلی، دکتر قانعی راد، ، دکتر کاظمی، دکتر کوثری، دکتر گودرزی، دکتر معیدفر، دکتر نصراصفهانی
پس از بررسی و ارزیابی طرح های واصله، مجریان بخش های مختلف انتخاب و اجرای این پیمایش آغاز خواهد شد.
شرح خدمات مصوب موج دوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران
- مبانی نظری، ارزیابی مطالعات پیمایشهای پیشین داخلی و خارجی (رویکردها، مفاهیم و سؤالات).
- نیازسنجی پژوهشی دستگاهها و نهادهای فرهنگی (با تأکید بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و تشکلهای فرهنگی و هنری برای لحاظ شدن در پیمایش و تعریف عناوین پژوهش کیفی مجزا در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی.
- طراحی پرسشنامه سنجش مصرف کالاهای فرهنگی بر اساس یافتههای بند ۱ و ۲.
- اجرای پرسشنامه و جمعآوری اطلاعات در سطح ملی (حدوداً ۱۵ هزار نفر).
- تدوین گزارشهای راهبردی در حوزه کالاها و خدمات فرهنگی بر اساس یافتههای بندهای فوق.