بایسته‌های اجتماعی و فرهنگی پیاده‌سازی نظام رسانه‌ای جدید در کشور

حوزه  پیشنهاددهنده: معاونت امور مطبوعاتی

عنوان  پژوهش: بایسته‌های اجتماعی و فرهنگی پیاده‌سازی نظام رسانه‌ای جدید در کشور

ارتباط با  اولویت‌های پژوهشی: بازآرایی صنفی حوزه هنر و فرهنگ

بیان مسئله و پرسش‌های پژوهش: تاسیس نظام رسانه‌ای جدید در کشور یا بازآرایی نظام رسانه‌ای، بدون توجه به دلایل شکل‌گیری وضعیت موجود رسانه‌ها و تأمّل در وضعیت مطلوب آن‌ها ممکن نیست. بی‌شک برای تحقق این مهم، بایسته‌هایی اجتماعی و فرهنگی باید مطمح نظر قرار گیرند تا بر اساس آن بتوان نظامی همخوان با چارچوب‌های مورد تایید حاکمیت و نیز مقبول عرف جامعه تعریف کرد. همچنین باید توجه داشت که تحول و بازآرایی در صورتی موفق خواهد شد که بر مبنای مختصات انقلاب دیجیتالی و فضای زیست‌بوم نوظهور رسانه‌ها و عصر رسانه‌های تعاملی بنا شود.

همچنین جامعه پیش از این کنشگر رسانه‌ای فعال نبوده و دسترسی افراد به تعداد محدودی رسانه، آن‌ها را در جایگاه مصرف‌کننده صرف قرار داده بود، اما از دو دهه پیش و با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، گسترش بسترهای اینترنتی و تاسیس و معرفی پلتفرم‌های مختلف، مردم این امکان را پیدا کردند که‌ علاوه بر مصرف‌کننده بودن، تولیدکننده و توزیع‌کننده پیام‌ها باشند؛ از این رو در بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور، توجه به نقش مردم اهمیت به‌سزایی دارد و می‌طلبد تا بایسته‌های اجتماعی و فرهنگی این تحول به دقت مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش پیشنهادی پاسخگویی به این سوالات مطمح نظر است:

  • تقویت چه عوامل فرهنگی و اجتماعی‌ای به تثبیت جایگاه مرجعیت رسانه‌های رسمی کمک خواهد کرد؟
  • کدام عوامل فرهنگی و اجتماعی در چابک‌سازی و عملکرد قوی رسانه‌های رسمی موثر واقع خواهند شد؟
  • چگونه کاربست بایسته‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توانند در راستای رفع محاصره تبلیغاتی یاری‌رسان باشند؟
  • عوامل فرهنگی و اجتماعی چگونه می‌توانند مانع از تعرض رسانه‌های معاند شوند؟

شرح خدمات  مورد انتظار: ارائه الگویی از بایسته‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران که نیازمند بررسی در حوزه بازآرایی نظام رسانه‌ای کشورند. موانع عدم تحقق مرجعیت رسانه‌های داخلی و راهکارهای رفع آن در این پژوهش نقش محوری دارد.


بودجه  پیشنهادی: صد و بیست میلیون تومان

 

 

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید