تبیین جایگاه مطبوعات و خبرگزاریها در سبک زندگی خانواده ایرانی
حوزه پیشنهاددهنده: معاونت امور مطبوعاتی
عنوان پژوهش: تبیین جایگاه مطبوعات و خبرگزاریها در سبک زندگی خانواده ایرانی
ارتباط با اولویتهای پژوهشی: تبیین جایگاه مطبوعات و خبرگزاریها در ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی
بیان مسئله و پرسشهای پژوهش: رسانه بهمثابة یکی از نهادهای موثر اجتماعی در هر جامعه، انتقال میراث فرهنگی، اجتماعی و ارزشهای ان جامعه را عهدهدار است. امروزه توجه به نقش بارز رسانهها و اطلاعرسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی عملاً این ابزار الگوهای جدیدی را پیش روی جوامع قرار داده تا جایگزین فرهنگها و ارزشها و الگوهای سنتی شوند، از این رو میتوان از آنها با عنوان عاملان تغییر و تحول سبک زندگی جوامع و ارزشهای حاکم بر آن یاد کرد، چرا که رسانهها قادرند تا سنتها را به مبارزه بطلبند و بهصورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرشها و رفتارهای نسل جدید عمل کنند.
اثرگذاری رسانههای رسمی در قالب مطبوعات و خبرگزاریها بهعنوان بازوان حاکمیت بر سبک زندگی ایرانی، موضوعی شایسته تامل است؛ چرا که از این رهگذر سیاستهای کلان نظام در حوزه سبک زندگی به جامعه القاء و در صورت برخورداری از قدرت و اثرگذاری، برای آن نهادینه میشود. این پژوهش درصدد است تا به بررسی و پاسخگویی به سوالات زیر بپردازد:
- مطبوعات و خبرگزاریها از چه نواقصی در انتقال پیامهای رسانهای در راستای ترویج سبک زندگی خانواده ایرانی رنج میبرند؟
- این دست از رسانهها چگونه میتوانند به فراهمسازی عوامل میانجی در شکوفایی سبک زندگی خانواده ایرانی کمک کنند؟
- نمایش خصوصیات فرهنگ ملی و محلی خانواده ایرانی، در مطبوعات و خبرگزاریها چگونه است؟
- کارکرد خبرگزاریها در ترویج سبک زندگی خانواده ایرانی چیست؟
شرح خدمات مورد انتظار: ارائه الگویی از معضلات و کمبودهای مطبوعات در خصوص ترویج سبک خانواده ایرانی و مشخص کردن راهکارهایی در جهت ارتقای این مهم.
بودجه پیشنهادی: صد و بیست میلیون تومان