تبیین جایگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سبک زندگی خانواده ایرانی

حوزه  پیشنهاددهنده: معاونت  امور مطبوعاتی

عنوان  پژوهش: تبیین جایگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سبک زندگی خانواده ایرانی

ارتباط  با اولویت‌های پژوهشی: تبیین جایگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی


بیان مسئله و پرسش‌های پژوهش: رسانه‌ به‌مثابة یکی از نهاد‌های موثر اجتماعی در هر جامعه، انتقال میراث فرهنگی، اجتماعی و ارزش‌های ان جامعه را عهده‌دار است. امروزه توجه به نقش بارز رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی عملاً این ابزار الگوهای جدیدی را پیش روی جوامع قرار داده تا جایگزین فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و الگوهای سنتی شوند، از این رو می‌توان از آن‌ها با عنوان عاملان تغییر و تحول سبک زندگی جوامع و ارزش‌های حاکم بر آن یاد کرد، چرا که رسانه‌ها قادرند تا سنت‌‌ها را به مبارزه بطلبند و به‌صورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرش‌‌ها و رفتارهای نسل جدید عمل کنند.

اثرگذاری رسانه‌های رسمی در قالب مطبوعات و خبرگزاری‌ها به‌عنوان بازوان حاکمیت بر سبک زندگی ایرانی، موضوعی شایسته تامل است؛ چرا که از این رهگذر سیاست‌های کلان نظام در حوزه سبک زندگی به جامعه القاء و در صورت برخورداری از قدرت و اثرگذاری، برای آن نهادینه می‌شود. این پژوهش درصدد است تا به بررسی و پاسخگویی به سوالات زیر بپردازد:

  • مطبوعات و خبرگزاری‌ها از چه نواقصی در انتقال پیام‌های رسانه‌ای در راستای ترویج سبک زندگی خانواده ایرانی رنج می‌برند؟
  • این دست از رسانه‌ها چگونه می‌توانند به فراهمسازی عوامل میانجی در شکوفایی سبک زندگی خانواده ایرانی کمک کنند؟
  • نمایش خصوصیات فرهنگ ملی و محلی خانواده ایرانی، در مطبوعات و خبرگزاری‌ها چگونه است؟
  • کارکرد خبرگزاری‌ها در ترویج سبک زندگی خانواده ایرانی چیست؟


شرح  خدمات مورد انتظار: ارائه الگویی از معضلات و کمبودهای مطبوعات در خصوص ترویج سبک خانواده ایرانی و مشخص کردن راهکارهایی در جهت ارتقای این مهم.


بودجه  پیشنهادی: صد و بیست میلیون تومان

 

 

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید