تیپ‌شناسی مصرف رسانه‌ای نوجوانان ایران

حوزه  پیشنهاددهنده: معاونت امور مطبوعاتی

عنوان  پژوهش: تیپ‌شناسی مصرف رسانه‌ای نوجوانان ایران

ارتباط با  اولویت‌های پژوهشی: آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و مسائل فرهنگی کودکان و نوجوانان


بیان مسئله و پرسش‌های پژوهش: مطالعة نسبت میان نوجوانان و رسانه‌ها، مطالعه اثرگذارترین مصرف در تاثیرپذیرترین رده سنی‌ست؛ چرا که از سویی با ظهور تکنولوژی‌های نوین، امروزه، فرآیند آموزش از انحصار نظام تعلیم و تربیت رسمی و چارچوب‌ دیوارهای مدرسه فراتر رفته و بخشی از مصرف رسانه‌های جمعی، تأمین‌کننده نیاز آموزشی نوجوانان قلمداد می‌شود و ساحت آموزشی زیست نوجوانی هم به رسانه‌های جمعی گره خورده است.

همچنین از سوی اگر بخواهیم با رویکردی آسیب‌شناسانه به موضوع مصرف رسانه‌ای نوجوانان بنگریم، خواهیم دید که نسلی که هم‌اکنون در سنین نوجوانی قرار دارد، به‌لحاظ مصرف رسانه‌ای از والدین خود متفاوت است. این نسل با دسترسی به تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بالیده است و این مسئله باعث می‌شود شیوه‌های نظارتی متفاوت با آن‌چه نظارت بر مصرف رسانه‌ای نسل‌های گذشته بود، در مورد این نسل معنا پیدا کند. بنابراین سنخ‌شناسی مصرف رسانه‌ای نوجوانان در عصر تکنولوژی‌های نوین و دسترس‌پذیری‌های بی‌مرز، هدف این پژوهش را در محورهای زیر بنا می‌نهد:

  • چه سنخ‌شناسی‌ای می‌توان برای مصرف رسانه‌ای نوجوانان ترسیم کرد؟
  • کدام یک از ابعاد مصرف رسانه‌ای نوجوانان دارای وسعت و فربگی بیشتر است؟
  • دسترسی بدون مرز به داده چه اثری بر مصرف رسانه‌ای این گروه سنی دارد؟
  • سلبریتی‌ها و هواخواهی از آنان چگونه در مصرف رسانه‌ای نوجوانان متجلی می‌شود؟
  • اقتضائات سنی نظیر هیجانات نوجوانی چه نمودی در مصرف رسانه‌ای نوجوانان دارد؟


شرح خدمات  مورد انتظار: ارائه الگویی از مصرف رسانه‌ای نوجوانان ایرانی با تکیه بر سنخ‌شناسی آن در کنار بررسی سبک زندگی و تعاملات رسانه‌ای این گروه سنی که بر ابعاد مصرف‌شان اثرگذار است.


بودجه  پیشنهادی: هشتاد میلیون تومان


 


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید