ارزیابی کارکرد اِسلَنگ در ترانه‌سرایی موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی ایران

ارزیابی کارکرد اِسلَنگ در ترانه‌سرایی موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی ایران
  • نویسنده: نوشین ملکی
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

نظر به اهمیت رصد وضعیت موسیقی از سوی متولیان فرهنگی این عرصه، از جمله معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این پژوهش با رصد تحولات در کلام ترانه‌های موسیقی پاپ در ۳ دهه اخیر، به دنبال ارائه فهم و شناختی از تطور زبانی این ترانه‌ها است. تطور زبانی این ترانه‌ها دال‌ها و نشانه‌های روشنی از استعلا یا تنازل موسیقی در ایران را بازگو می‌کنند.

پرسش اصلی این پژوهش این است که زبان اِسلَنگ چه تأثیری بر ترانه‌های موسیقی پاپ بعد از انقلاب اسلامی ایران گذاشته است؟ برای پاسخ به این پرسش از میان ۷۰ ترانه پاپ که از دهه‌های ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ انتخاب و در یک تحقیق دانشگاهی تحلیل شده بود، نمونه‌های شاخصی انتخاب و چکیده تحلیل آن‌ها مرور شده است.

در این گزارش، از خلال تحلیل زبان به‌کاررفته در ترانه‌های سه دهه اخیر در موسیقی پاپ ایران، میزان رسوخ زبان محاوره‌ای عامیانه یا به اصطلاح اِسلّنگ در این ترانه‌ها تبیین شده است. بدین ترتیب، نوع تأثیرگذاری زبان اسلنگ بر موسیقی پاپ ایران مطالعه و براساس آن، پیشنهادهایی ارائه شده است.

نتایج به دست‌آمده دراین گزارش نشان می‌دهد که تأمل و بازاندیشی در چگونگی تعامل موسیقی پاپ و زبان فارسی، ضرورتی اساسی در سیاستگذاری فرهنگی ایران است. در پایان این گزارش نیز، پیشنهادهای سیاستی چون سیاست‌گذاری برای برجسته‌سازی شعر فخیم فارسی در موسیقی پاپ، سیاست‌گذاری برای برجسته‌سازی ترانه‌های فخیم پاپ قومی و محلی، پالایش ذائقه عمومی از ترانه‌های میان‌تهی رواج‌یافته در موسیقی پاپ، ذائقه‌سازی و ترویج موسیقی پاپ فخیم، ارائه شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید