سینمای ایران و ادبیات کلاسیک فارسی

سینمای ایران و ادبیات کلاسیک فارسی
  • نویسنده: محمد اصغرزاده
  • قیمت: 1300000 ریال
  •  
سفــارش کتــاب

کتاب «سینمای ایران و ادبیات کلاسیک فارسی» اثر پژوهشی محمد اصغرزاده (دکتری زبان و ادبیات فارسی) است. 

در این کتاب تلاش شده با نگاهی بین‌رشته‌­ای، ضمن بررسی جامع رابطة ادبیات کلاسیک فارسی و سینمای ایران، موانع هم‌­افزایی غایی این دو بررسی شود و بعد از تبیین این موانع راهکارهایی نیز برای عبور از آن­ها ارائه شود. براین‌اساس، ظرفیت­‌های دراماتیک و سینمایی متون کلاسیک فارسی با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد انتقادی و آسیب­‌شناسانه مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات حاصل از این بررسی با روش تحلیل محتوا پردازش شده است. در مباحث تطبیقی، تئوری­‌های اساسی نمایش و فیلم و در شاهد مثال­‌ها آثار شهره سینماییِ مرتبط با مباحث، مرجعِ نظر قرار گرفته است.

این کتاب مشتمل بر چهار فصل است. در فصل اول مفهوم تصویرسازی که وجه مشترک ادبیات و سینما را تشکیل داده و زمینة ارتباط این دو هنر و اقتباس سینمایی از متون ادبی را فراهم می‌­آورد شرح داده می­شود و تصویرسازی متون کلاسیک فارسی و فیلم­های سینمایی مورد مداقّه قرار می­‌گیرد. همچنین در این فصل به شکل مبسوط به مقوله اقتباس، اقتباس در سینمای جهان و اقتباس در سینمای ایران پرداخته شده تا میزان ارتباط سینمای ایران با وجوه و ظرفیت­های سینمایی متون کلاسیک تبیین و سینمای ایران در این موضوع با سینمای سایر نقاط جهان مقایسه شود. 

در فصل دوم با بررسی ویژگی­های دراماتیک و سینمایی شاهنامة فردوسی، تاریخ بیهقی، خسرو و شیرین نظامی و منطق‌­الطیر عطار، ظرفیت غنی‌ گونه­‌های حماسی، تاریخی، غنایی و عرفانی ادبیات کلاسیک ایران در روایتِ دراماتیک و تصویرسازی سینمایی نمایانده می‌­شود.

 در فصل سوم موانع ارتباط غایی سینمای ایران با ادبیات کلاسیک فارسی به شکل مبسوط بررسی می­‌شود و در فصل چهارم راهکارهای مشروحی برای رفع موانع ارتباط مذکور و تسهیل اقتباس سینمایی از متون کلاسیک فارسی ارائه می­شود. سرانجام مطالب طرح‌شده در کتاب به شکل خلاصه بررسی، جمع‌بندی و نتیجه‌­گیری می‌­شود.

در فصل­های کتاب به تناسب بخش­ها و موضوعات مختلف به نام فیلم­هایی در گونه‌­های گوناگون اشاره می‌­شود. نگاه پژوهشگر تنها به گونة خاصی از روایت و سینما مانند روایت دراماتیک و سینمای داستانگو معطوف نبوده و در کنار فیلم­های گونه تاریخی-حماسیِ هالیوود(آثاری مانند اسپارتاکوس و گلادیاتور) به نظریات و فیلم‌­های آیزنشتاین، سینمای شرق آسیا(آثار کوروساوا) و فیلم‌­های غیر دراماتیک کارگردان­هایی مانند عباس کیارستمی هم توجه شده است.

کتاب «سینمای ایران و ادبیات کلاسیک فارسی» در 328 صفحه و با بهای 130000تومان وارد بازار نشر شده است.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید