الگوی پروپاگاندای رسانه‌ای داعش در مجلۀ دابق

الگوی پروپاگاندای رسانه‌ای داعش در مجلۀ دابق
  • نویسنده: سیده زهرا کاظمی گودرزی و دکتر سیاوش صلواتیان
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این گزارش با اشاره به نقش و جایگاه رسانه‌های جهانی امروز در کنترل و هدایت افکار عمومی، به پیروزی‌های داعش در عرصه رسانه و تبلیغات و جذب مخاطب و به ویژه دابق، به عنوان هستۀ اصلی و نقطۀ اتکای آن‌ها می‌پردازد. به همین دلیل، محتوای مجلۀ دابق داعش در این گزارش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته تا چگونگی جذب نیروی داعش با پروپاگاندا را نشان دهد. از این‌رو پیشینه‌های تاریخی فعالیت‌های رسانه‌ای و مبانی فکری و عقیدتی داعش و مبانی نظری آن‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این کار پژوهشی، ۱۴ شمارۀ اول مجلۀ دابق انتخاب شده‌اند که پس از فیش‌برداری و دسته‌بندی نمونه‌­ها، طبقه‌بندی مضامین و کدگذاری آن‌ها صورت گرفته و درنهایت فنون تبلیغاتی آ‌ن‌ها بر اساس تفسیر پژوهشگر استخراج شده‌ است.

این گزارش براساس یافته‌های خود، مجلۀ دابق را درمجموع یک مجلۀ تبلیغی با محتوای سراسر تبلیغاتی برای جذب نیرو می‌داند که از الگوهایی برای جذب مخاطب بهره می‌برد که ابتدا بر عوامل مشترک مسلمانان و سپس بر عوامل مشترک اهل سنت تأکید دارند. الگوی نخست حاصل که الگوی تبلیغی بین مجله‎‌ای است، خود از الگوی دیگری با عنوان الگوی تبلیغی درون‌مجله‌ای بهره می‌برد که هر دوی آن‌ها تصویر بزرگ‌تر یک الگوی دوبخشی را به نمایش می‌گذارند.

در پایان، این گزارش الگوهای تبلیغی بین و درون مجله‌ای به‌دست‌آمده را علت موفقیت داعش در جلب مخاطب و جذب نیرو دانسته که اهمیت داشتن چنین الگویی را به متصدیان امر تبلیغات رسانه‌ای، محققان حوزۀ رسانه و تبلیغ و... در راستای جذب مخاطب یادآور می‌شود و راهکارهایی را جهت هدایت صحیح افکار عمومی و حفظ آن‌، به آن‌ها پیشنهاد می‌کند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید