«سبک زندگی و هنرهای بی‌کلام»

«سبک زندگی و هنرهای بی‌کلام»
  • نویسنده: احمدحسین شریفی- احمد محمدی‌‌پیرو
  • قیمت: ۳۶۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این کتاب، سبک زندگی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی عصر حاضر می‌داند و به تبع آن، تحلیل و تشریح «عوامل‌ سبک‌ساز» را به جهت گستردگی حوزه سبک زندگی، از مهم‌ترین مسائل علمیِ مربوط به این حوزه، قلمداد می‌کند. از همین‌رو تلاش می‌کند نقش پاره‌ای از هنرها را در شکل‌دهی به سبک زندگی تحلیل کند.

در این راستا، بر هنرهایی چون موسیقی، مد و مدسازی، بازی و اسباب‌بازی‌های کودکان و نوجوانان، معماری و شهرسازی تحت عنوان «هنرهای بی‌کلام انتقال پیام» تمرکز شده و غفلت از آن‌ها به‌عنوان هنرهای سبک‌ساز، مساوی بی‌اثر یا بسیار کم‌اثرشدن سایر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی و تبلیغی دانسته شده است.

به عبارت دیگر، این اثر می‌کوشد با بیانی غیرتخصصی، از یک‌سو تعریفی روشن از سبک زندگی و الزامات و لوازم آن عرضه کند و از سوی دیگر، با تکیه بر سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهمیت و ضرورت پرداختن به جهاد همه‌جانبه سبک زندگی، جایگاه محوری سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و بخشی از زیان‌های ناشی از نادیده‌گرفتن نقش هنرهای بی‌کلام در شکل‌دهی به سبک زندگی را، آشکار کند.

به همین منظور، ابتدا ضمن اشاره‌ای به ابزارها و عوامل سبک‌ساز، درباره هنر و انواع آن و دیدگاه اسلام درباره هنر، توضیح می‌دهد و سپس با تفصیل بیشتری، درباره نقش هنرهای بی‌کلام در سبک‌سازی و شکل‌دهی به فرهنگ عمومی سخن می‌گوید.

این کتاب در ده فصل و با عناوین چیستی سبک زندگی، اهمیت سبک زندگی در اندیشۀ مقام معظم رهبری، ابزارها و عوامل سبک‌ساز، انواع هنر و هنرهای بی‌کلام، هنر متعهد، موسیقی و سبک زندگی، مد و مدگرایی و مسئلۀ سبک زندگی، بازی و اسباب‌بازی، معماری و سبک زندگی و شهرسازی و سبک زندگی، سازمان یافته است.

فصل اول، به کلیاتی درباره سبک زندگی همچون تعریف و الزامات آن اشاره می‌کند و فصل دوم، به بررسی جایگاه سبک زندگی در بیانیه گام دوم انقلاب می‌پردازد. در این فصل، ویژگی‌هایی برای سبک زندگی شمرده می‌شود که تا مقدمات تبیین جایگاه آن فراهم شود.

در فصل سوم ابزارها و عوامل سبک‌ساز بررسی شده است. در این فصل، بر اساس مدل تحلیل کثرت‌گرا، عوامل سبک‌ساز به چند دسته تقسیم شده‌اند که عبارتند از: عوامل مادی و معنوی، درونی و بیرونی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بعید و قریب، فردی و اجتماعی، جبری و اختیاری، و عوامل بینشی، گرایشی و کنشی.

در فصل چهارم، کلیاتی درباره تعریف، ویژگی‌ها و انواع هنر و نیز نسبت آن با زیبایی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل سبک‌ساز بیان شده است تا زمینه بررسی هنرهای بی‌کلام انتقال پیام در فصل‌های بعدی فراهم گردد.

در فصل پنجم رابطه هنر با دین مدنظر قرار گرفته و در فصل ششم، به تحلیل و بررسی یکی از مهم‌ترین هنرهای بی‌کلام انتقال پیام یعنی موسیقی و نقش آن در سبک‌ زندگی پرداخته شده است.

بازی و اسباب‌بازی‌ها نیز به عنوان یکی دیگر از هنرهای بی‌کلام انتقال پیام، در فصل هشتم مورد بحث قرار گرفته است.

معماری و شهرسازی، موضوع فصل نهم است و در فصل پایانی، ابتدا به برخی از جلوه‌‌های شهرنشینی مانند ایجاد شهرداری‌ها و پاساژها در کشور و تبعات آن و در ادامه به طور اجمال به نگاه اسلام در این زمینه اشاره شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید