«اخلاق مسیحی در مواجهه با پرسش‌های امروزی»

«اخلاق مسیحی در مواجهه با پرسش‌های امروزی»
  • نویسنده: محسن جوادی
  • قیمت: ۱۰۵۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این مجموعه، بازخوانی و گزارش مواجهه عالمان اخلاق مسیحی با ۱۱ مورد از چالش‌های حیات اجتماعی است. 

به استناد این کتاب، شیوع برخی عادت‌ها و اعمال نامناسب و مخالف با مکارم اخلاقی در کنار پدیده‌هایی مانند فقر و بیماری و یأس، رشد و حتی بقای جامعه انسانی را تهدید می‌کند که باید برای مواجهه درست با آن‌ها، از همه ظرفیت‌های علمی، فلسفی و دینی آدمی بهره گرفته شود.

گردآورنده این مجموعه بر این باور است که در زبان فارسی رویکرد اخلاقی به بسیاری از مسائل اجتماعی شکل نگرفته یا بسیار نحیف است و با وجود طرح و بحث بعضی از این مسائل در جامعه معاصر ایران، به ابعاداخلاقی آن‌ها کمتر توجه شده است. از این‌رو توجه به دستاوردهای فکری متفکران ازجمله اندیشمندان مسیحی را (که با این مسائل مواجه شده‌اند)، دارای فایده می‌داند.

«خیر عمومی و اخلاق مسیحی»، «امید و اخلاق مسیحی»، «نوع‌دوستی و اخلاق مسیحی»، «عرصه عمومی و اخلاق مسیحی»، «همباشی و اخلاق مسیحی»، «محیط‌زیست واخلاق مسیحی»، «نظام سلامت و اخلاق مسیحی»، «رفتن مداوم به کلیسا و اخلاق مسیحی»،«اضطرار اقتصادی و اخلاق مسیحی»، «دروغ‌گویی و اخلاق مسیحی»، «الکل، اعتیاد و اخلاق مسیحی»، عناوین آثار گردآوری شده هستند که به تناسب، عنوان فصل‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

در فصل اول، هالنباخ ابتدا با ارائه داده‌هایی توضیح می‌دهد که چرا توجه به خیر عمومی و ورود آن به فلسفه عمومی لازم است. سپس به تاریخچه این ایده و نهایتاً به بعضی معضلات پیش روی این مفهوم می‌پردازد. او نشان می‌دهد که  اجتماعات مسیحی چگونه در جهت تقویت خیر عمومی عمل کرده‌اند و نیز، می‌کوشد نشان دهد که چگونه مباحث راجع به خیر عمومی، می‌توانند زمینه را برای مواجهه فعالانه‌تر و مؤثرتر با برخی مشکلات مانند فقر فراهم کنند. 

امید و اخلاق مسیحی نوشته دیوید الیوت است و بر آن است که همچنان جای بحث از امید در اخلاق مسیحی خالی است. نویسنده در این نوشتار می‌کوشد مبتنی بر مباحث سنت مسیحی راجع به امید و به‌ویژه آرای توماس آکوئیناس، این کاستی را برطرف کند.

بخش مهمی از کتاب «نوع‌دوستی و اخلاق مسیحی» نوشته کالین گرنت در نقد دیدگاه‌هایی است که می‌کوشند با استناد به تحقیقات علمی از خودگرایی دفاع کنند و امکان نوع‌دوستی را نفی کنند. بدین‌ترتیب، او برای بحث انتقادی خود و زمینه‌سازی برای دیدگاهی ایجابی، ادبیات نسبتاً گسترده‌ای را گزارش و مرور می‌کند.

ادریان تاچر در کتاب «همباشی و اخلاق مسیحی»، سعی می‌کند از منظر مسیحی به این سوال پاسخ دهد که ادیان مختلف چه موضعی باید در قبال ایجاد فاصله میان بلوغ جسمی و ازدواج، تفاوت الگوی شغل‌یابی و تشکیل زندگی نسبت به گذشته و تغییر نحوه انتخال زوج، اتخاذ کنند.

مایکل نورثکات در کتاب «محیط زیست و اخلاق مسیحی»، در پی پاسخ به منشأ و چگونگی بحران‌های زیست‌محیطی است و در این کاراز میراث اخلاق مسیحی کمک می‌گیرد.

رابین گیل در «نظام سلامت و اخلاق مسیحی» بر آن است که اخلاق نظام سلامتی که با آن مواجه‌ایم، ضعف‌هایی دارد و اخلاق مسیحی می‌تواند کمک کند تا آن‌ها را برطرف کنیم. 

او هم‌چنین در کتاب «رفتن مداوم به کلیسا و اخلاق مسیحی» تلاش می‌کند به سوالاتی چون آیا تداوم حضور در اجتماعات دینی رفتار افراد را تغییر می‌دهد؟ این تغییر دقیقاً در چه جهتی است و تا چه حد است؟ بااستفاده از روش‌های تجربی مقتضی پاسخ دهد.

آلبینو باررا در کتاب «اضطرار اقتصادی و اخلاق مسیحی» در پی توضیح فشارهای اقتصادی و یافتن راهکاری برآمده از میراث اخلاق مسیحی برای مواجهه با آن است. در این‌باره، او مشخصاً از بحث «امنیت اقتصادی» همچون نعمتی الهی بهره می‌گیرد و نادیده گرفتن این مهم را نقض بایسته‌های مسیحی اعلام می‌کند.

کریستوفر تالفسن در کتاب «دروغ‌گویی و اخلاق مسیحی» به موضوع دروغ، می‌پردازد و در دفاع از «دیدگاه مطلق» اعلام می‌کندکه هرگز نباید دروغ گفت. برای این کار، بحث با چیستی دروغ آغاز می‌شود و سپس به چرایی بد بودن دروغ می‌رسد.

کریستوفر کوک در کتاب «الکل، اعتیاد و اخلاق مسیحی» مسئله اعتیاد را می‌کاود. به همین منظور، ابعاد تاریخی و بعضی تحقیقات تجربی در ‌این‌باره را مرور می‌کند. سپس به بعضی ریشه‌های نظری بحث می‌پردازد و می‌کوشد با بهره‌گیری ازسنت مسیحی آن‌ها را شرح دهد. 


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید