رصد در نگاه مقام معظم رهبری

رصد در نگاه مقام معظم رهبری
  • نویسنده:
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این گزارش بیانات و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری با موضوع رصد را تحت سه مضمون کلیدی، یکپارچه‌کننده و کلان، تحلیل مضمون کرده است.

در این پژوهش، بیانات و ابلاغات معظم‌له در خصوص رصد مبتنی بر کنش، ذیل دو مضمون کلان رصد کنش‌مدار و رصد واکنش‌مدار دسته‌بندی شده است که خود به دو نوع «رصد محیطی» و «رصد سیاستی و گفتمانی» تقسیم می‌شود.

مقام معظم رهبری ضرورت رصد را در فرازهای مختلف بیانات و مکتوبات خویش موردتوجه قرار داده و بر اهمیت آن اشاره و تأکید کرده‌ است اما باوجود توجه و تأکید معظم‌له، مقوله رصد کمتر موردتوجه قرار گرفته است. ایشان رصد را نه‌تنها چون آینه‌ای می‌دانند که وضعیت موجود جامعه را گزارش می‌دهد، بلکه همچنین آن را مستلزم پیش‌بینی و آینده‌نگری تحولات می‌پندارند و از این‌رو، به غیر از گزارش وضع موجود، ایشان توقع دارند که رصد نگاهی راهبردی و آینده‌نگرانه داشته باشد.

با استناد به این گزارش، معظم‌له رصد را مهم می‌دانند چراکه موجب می‌شود ما بدانیم در کجای بزرگراهِ رسیدن به اهداف سیاست‌های خویش قرار داریم. از طرفی، رصد لازمه پیشرفت و شناسایی مشکلات راه است. به‌عبارتی، به‌واسطه رصد، ما تشخیص می‌دهیم کدام دستگاه توانسته و پیش رفته است و یا در کجا مشکل وجود دارد.  باید بدانیم رصد کردن دائم برای ملتی که طالب پیشرفت است، یک امر لازم است و باید جزء مسائل اصلی او باشد. مهم‌ترین دلالت بر اهمیت رصد در بیانات مقام معظم رهبری، جایگاه رصد به‌عنوان متمم نظام‌سازی است. باید بدانیم که نظام‌سازی یک امر جاری است و نه دفعی و یک‌باره و از این‌رو، اصلاح و تکمیل مسیر حرکت، جزء متمم نظام‌سازی است و این امر با رصد تحقق می‌یابد. از این‌رو، باید با رصد و بررسی مداوم، اشتباهات را تصحیح، نواقص را رفع و نظام‌سازی را تکمیل کرد.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید