بودجه فرهنگ؛ مروری بر روند تغییرات بودجه فرهنگی کشور در چهار دهه اخیر

بودجه فرهنگ؛ مروری بر روند تغییرات بودجه فرهنگی کشور در چهار دهه اخیر
  • نویسنده: ابراهیم غلام‌پورآهنگر
  • قیمت: ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این گزارش که به‌منظور رصد وضعیت بودجه فرهنگی کشور تنظیم شده، سعی می‌کند نگاهی به جایگاه فرهنگ در قوانین بودجه و انواع اعتبارات فرهنگی داشته باشد و دستگاه‌هایی که از این اعتبارات بودجه دریافت می‌کنند را، معرفی کند.

هم‌چنین، در این گزارش قوانین بودجه سالانه پس از انقلاب اسلامی (از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۹) مورد بررسی قرار گرفته و با ملاک قرار گرفتن قانون بودجه ۱۳۹۹، به‌عنوان آخرین نسخه از قوانین بودجه‌ای، ردیف‌های فرهنگی سنوات پیش از آن گردآوری و مقایسه شده است. به عبارتی، قوانین بودجه این چهل سال مورد بررسی قرار گرفته و اعتبارات بخش‌های فرهنگی که در جداول مختلف پراکنده بوده‌اند، در چارچوب جداول قانون بودجه ۱۳۹۹ گردآوری شده است.

مطابق قانون بودجه ۱۳۹۹، بودجه فرهنگی در ذیل «امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری» دارای هشت فصل و ۱۲۹ برنامه است. آنچه در این گزارش گردآوری شده، نشان می‌دهد از سال ۶۰ تا ۹۹، که شامل ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی می‌شود، بودجه یا اعتبارات فرهنگی از یک روند رو به رشدی برخوردار است. چنان‌که از ۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۶۰  به ۱۰۵.۰۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است. در این دوره در بالاترین حد، در سال ۱۳۹۶ با اعتباری معادل ۱۰۹۰۲۳ میلیارد ریال (معادل ده هزار و ۹۰۲ میلیارد تومان) اعتبار برای فرهنگ در نظر گرفته شده و سال ۱۳۶۰ در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. همچنین شاهدیم که میزان رشد (مثبت یا منفی) اعتبارات مصوب در سنوات مختلف گوناگون است. چنانکه از ۷۱.۸ درصد رشد در سال ۱۳۷۲ تا (۲۱.۳-) درصد کاهش (رشد منفی) در سال ۱۳۹۷ این سیر در نوسان است. در ۶ سال، اعتبار مصوب برای فرهنگ کمتر از سال پیش از خود بوده، یعنی رشدی منفی داشت، اما در سال (یا سال‌های) بعد خود این کاهش جبران شده، و روند عمومی صعودی خود را حفظ کرده است.

در این گزارش، برای درک بهتر و دقیق‌تر این روند، بودجه فرهنگی با روند تصویب اعتبار برای بودجه عمومی کشور، که مربوط به هزینه‌ها و مصارف دولت است، قیاس شده است که نتیجه آن نشان می‌دهد، عموماً روند رشد مثبت یا منفی این دو یکسان بوده است.

این بخش از گزارش اعلام می‌کند، نسبت بودجه فرهنگی به بودجه عمومی کشور در این چهل سال تفاوت چشمگیری نداشته است. نسبت بودجه فرهنگی در این سال‌ها از یک سطح مشخصی فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده، به‌گونه‌ای که کمترین آن ۱.۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید