راه‌های اصلاح اخلاق اجتماعی در تبيين بيانيه گام دوم

راه‌های اصلاح اخلاق اجتماعی در تبيين بيانيه گام دوم
  • نویسنده: احمدحسین شریفی
  • قیمت: ۳۰۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

نویسنده در این اثر با با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب از دریچه اخلاق، آن را به عنوان فرمانی برای جهاد «اخلاق‌گستری» و «توسعه و تحقق معنویت اسلامی» در زندگی فردی و اجتماعی توصیف می‌کند.

این کتاب می‌کوشد موضوع راه‌های اصلاح اخلاق اجتماعی را با محوریت مباحث مطرح‌شده در بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین کند. بدین منظور ابتدا تصویری اجمالی و جامع از عناصر اصلی بیانیه گام دوم عرضه می‌کند؛ سپس به تحلیل و تبیین جایگاه اخلاق و مسائل و موضوعات اخلاقی در این بیانیه می‌پردازد و در اشاره به اهمیت آن، به مواردی چون اخلاق، روح حاکم بر توصيه‌های هفت‌گانه، فراوانی استفاده از واژه اخلاق و معنويت در بيانيه، گام دوم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، نگاه جهانی به اخلاق و معنويت، انقلاب اسلامی به عنوان آغازگر عصر معنويت، اهميت اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی و فرمان جهاد اخلاق‌گستری، در بیانیه گام دوم انقلاب می‌پردازد.

در مرحله بعد، نویسنده در بحثی با عنوان «اخلاق مجاهدانه» و «مجاهدت اخلاقی» نکاتی درباره «جهاد اخلاقی» از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای و با محوریت بیانیه گام دوم ذکر می‌کند و به پایه‌های نظری اقدام برای اصلاح اخلاق اجتماعی، اشاره می‌کند که اصولی همچون چندعاملی بودن اخلاق و اخلاقیات، دشواری اصلاح‌گری اخلاقی، تدریجی بودن اصلاح و تغییر اخلاقیات، لزوم فرهنگ‌سازی برای همراهی همگان با اقدامات اصلاحی و جایز نبودن درنگ و تعلل در مبارزه با آسیب‌های اخلاقی را می‌توان ازجمله آن‌ها دانست.

بخش دوم این کتاب، به گام‌های اصلاح اخلاق اجتماعی اختصاص دارد. در این بخش، با توجه به چندعاملی بودن اخلاق و اخلاقیات، ده گام برای اصلاح اخلاق اجتماعی بیان شده که هرکدام از آن‌ها، ناظر به علل و عوامل آشکار و نهان موثر در ‌ رفتارآفرینی و اخلاق‌سازی هستند.

 آگاهی از آسیب‌ها و نقص‌ها، تلاش در جهت تغییر و اصلاح بینش و نگرش، تقویت باورهای دینی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل گرایش‌آفرین و رفتارساز، ارائه آموزش‌های مصداقی درباره اخلاقیات و بسنده نکردن به بیان اصول و قواعد، تربیت اخلاقی از راه برجسته‌سازی زندگی الگوها و اسوه‌ها در حوزه‌های مختلف اخلاقی، ترویج عزت فرهنگی و امتدادبخشی به اصولی همچون تولی و تبری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی، مدیریت رفتارهای مشهوران و نخبگان به عنوان گروه‌های مرجع، اصلاح رفتار حاکمان و مسئولان، جدیت در برخورد با هنجارشکنی‌ها و هنجارشکنان خرد و کلان، و بالاخره امیدآفرینی و برجسته‌سازی خوبی‌ها، ده‌ گام اصلاح اخلاق اجتماعی هستند که در این نوشته، با استناد به بندهای مختلف بیانیه گام دوم، به عنوان گام‌های لازم برای اصلاح اخلاق اجتماعی بیان شده‌اند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید