ارتباطات: یک پسارشته

ارتباطات: یک پسارشته
  • نویسنده: سیلویو ویسبورد/ ترجمه محسن گودرزی
  • قیمت: ۶۶۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

سیلویو ویسبورد، نویسنده آرژانتینی کتاب، دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا  و مدیر و استاد دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا است. او نزدیک به دویست مقاله در حوزه روزنامه‌نگاری اکتشافی، رسوایی‌های رسانه‌ای، مطالعات ارتباطات، سیاست‌گذاری رسانه‌ای و تغییرات اجتماعی از منظری جهانی در نشریات گوناگون دانشگاهی منتشر کرده است. همچنین، ویسبورد در دانشگاه‌های بیش از چهل کشور دنیا در آفریقا‏، آمریکا، آسیا و اروپا سخنرانی داشته است. کتاب‌های مانیفست ارتباطات و ارتباطات: یک پسارشته از آخرین آثار وی است که هر دو در سال ۲۰۱۹ منتشر شده‌اند (به نقل از صفحۀ معرفی نویسنده در دانشگاه جورج واشنگتن).

به استناد مقدمه مترجم، نویسنده در کتاب ارتباطات: یک پسارشته، روی لبه تیغ قدم می‌زند، چراکه سعی دارد تا ابعاد هستی‌شناختی و معرفت‌شناسی میدان مطالعات ارتباطات را روشن سازد. اگرچه این کار در ابتدا ساده به نظر می‌رسد؛ ولی درعینِ‌حال، می‌تواند پیچیدگی‌های موجود در این عرصه را بیشتر کند. پیوند ناگسستنی ارتباطات با دیگر حوزه‌ها و رشته‌ها‏، مسئله جهانی‌شدن رشتۀ ارتباطات (حضور دائمی پژوهشگران ارتباطات از آمریکا و کشورهای اروپای غربی، نفوذ گستردۀ خوانش آمریکایی از مطالعات ارتباطات در همۀ کشورهای دنیا‏، حضور درحال‌ِرشد محققان سایر کشورها در جریان اصلی این میدان و نیز تلاش این محققان برای معرفی مطالعات بومی ارتباطات به دیگر کشورها) و شکل‌گیری روندهای فزاینده دیجیتالی‌شدن ازجمله عللی است که می‌تواند نافرجامی چنین تلاشی را رقم بزند.

با وجود این، نویسنده کتاب، فارغ از همه سختی‌های ناشی از قدم‌زدن در این مسیر و علی‌رغم ابهام ذاتی ابعاد هستی‌شناختی رشتۀ ارتباطات، در رسیدن به هدف خود موفق بوده است. نویسنده در کتاب ارتباطات: یک پسارشته توانسته است مسیر پیش روی پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان رشتۀ ارتباطات و مطالعات رسانه را روشن‌تر سازد؛ چراکه نویسنده با موشکافی ابعاد گوناگون و ابهام‌آفرینِ میدان ارتباطات، زمینه را برای برون‌رفت از پیچیدگی‌ها و سردرگمی‌های این میدان فراهم کرده است. این کار با به‌رسمیت‌شناختن ابهام‌ها و پیچیدگی‌های مطالعات ارتباطات و تلاش برای ارائۀ تفسیری پسارشته‌ای و نه میان‌رشته‌ای از آن و رسیدن به «تخیل ارتباطاتی» که در فصل پنجم کتاب تبیین شده، شکل گرفته است. شاید تنها هدف نویسنده از نگارش چنین کتابی همین باشد: روشن‌ساختن ماهیت مطالعات ارتباطات و مسیر پژوهش در این عرصه.

کتاب «ارتباطات: یک پسارشته» در ۵ فصل سامان یافته که چندپارگی و فراتخصصی‌شدن، چهل‌تکه مطالعات ارتباطات، تغییر جهت برآمده از «ارتباطات دیجیتال»، ارمغان جهانی‌شدن و یک پسارشته، به ترتیب عناوین فصل‌های اول تا پنجم آن هستند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید