بازفهم توسعه در عصر اطلاعات

بازفهم توسعه در عصر اطلاعات
  • نویسنده: مانوئل کاستلز و پکا هیمانن، ترجمه مجتبی قلی‌پور و سمیه ملک‌مکان
  • قیمت: ۱۰۲۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

کتاب «بازفهم توسعه در عصر اطلاعات» نوشته مانوئل کاستلز و پکا هیمانن با ترجمه مجتبی قلی‌پور و سمیه ملک‌مکان، به بازخوانی و بازتعریف ابزارها و اهداف توسعه در شرایط جدید عصر اطلاعات، می‌پردازد و تلاش می‌کند به این سوالات پاسخ دهد که منبع و پیش‌ران اصلی توسعه در عصر ما که آن را عصر اطلاعات نامیده‌اند، چیست؟ منظور از توسعه اطلاعاتی چیست و چه رابطه‌ای بین توسعه اطلاعاتی، توسعه اقتصادی و توسعه انسانی وجود دارد؟ پیوند بین این سه، چگونه کرامت انسان به‌مثابه هدف توسعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ چگونه می‌توان از طریق توسعه اطلاعاتی، نیک‌زیستی انسان‌ها را ارتقا بخشید؟ حکومت‌ها چه نقشی در ایجاد شرایط و بسترهای توسعۀ اطلاعاتی دارند؟ آیا در زمانۀ ما می‌توان بدون توسعۀ اطلاعاتی، اهداف توسعۀ اقتصادی و انسانی را دنبال کرد؟ کشورهای پیشرو در این عرصه چه مسیرهایی را رفته‌اند و چه کارکردها و کژکارکردهایی را به نمایش گذاشته‌اند؟

به استناد مقدمه مترجمان این اثر، مهم‌ترین جذابیت این کتاب در استفاده پژوهشگران مختلف از یک چارچوب مفهومی‌نظری یگانه در مطالعه موارد و زمینه‌های متفاوت است که به باور مترجمان، این یگانگی چارچوب نظری و چندگانگی کاربست آن در کشورها و زمینه‌های مختلف، هم بر جذابیت روش‌شناختی و هم بر اهمیت راهبردی کتاب به‌خصوص، برای کشور ما که در مسیر توسعه با چالش‌های فکری و عملی روبه‌روست، می‌افزاید.

این کتاب در سه بخش و ۱۰ فصل ساماندهی شده است. بخش اول، یک چارچوب تحلیلی ارائه می‌دهد که با حفظ دیدگاه‌های متکثر نویسندگان، الهام‌بخش مباحث مطرح‌شده در کتاب است. در این بخش همچنین نویسندگان، بنیان منطقی انتخاب مطالعات موردی را توضیح می‌دهند.

بخش دوم شامل مطالعات موردی براساس ترتیب مستخرج از چارچوب تحلیلی‌ است که غنای مشاهدات تجربی گردآمده در این بخش، الگویی برای بحث‌های نظری بنیادین درباره مفهوم توسعه و همچنین مباحث سیاستی درباره عمل توسعه در مرحله کنونی تکامل انسان فراهم کرده است.

در بخش سوم با عنوان «بازفهم توسعه» نیز تلاش می‌شود با توجه به آنچه در بخش مطالعات موردی مشاهده شده و نیز برخی از نکات کلیدی برآمده از مباحث جاری در این موضوع، فهمی دوباره از توسعه ارائه شود.

الگوهای توسعه در عصر اطلاعات جهانی: ساخت یک چارچوب تحلیلی، الگوی سیلیکون‌ولی: پویایی اقتصادی، طرد اجتماعی، بازسازی الگوی فنلاندی۲: طراحی یک الگوی توسعۀ پایدار؟، به‌سوی دولت رفاه ۲/۰؟ بحران و احیای دولت رفاه اروپایی، توسعه به‌مثابه فرهنگ: توسعه انسانی و توسعه اطلاعاتی در چین، توسعه اطلاعاتی و توسعه انسانی آفریقای جنوبی: حقوق در مقابل قابلیت‌ها، توسعه، دموکراسی و تغییر اجتماعی در شیلی، صلح‌جویی، توسعه انسانی و توسعه اطلاعاتی: الگوی کاستاریکا، بازاندیشی توسعۀ انسانی و کرامت به‌مثابه توسعه، به ترتیب، عناوین فصل‌های اول تا دهم این کتاب هستند.

کتاب «بازفهم توسعه در عصر اطلاعات» مجموعاً در ۳۸۹ صفحه و با قیمت ۱۰۲ هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، وارد بازار نشر شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید