پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا

پیامدهای اجتماعی  و فرهنگی کرونا
  • نویسنده: به کوشش علیرضا حسن‌زاده و مصطفی اسدزاده
  • قیمت: ۲۸۰۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

کتاب «مجموعه مقالات همایش پیامدهای اجتماعی  و فرهنگی کرونا» به کوشش علیرضا حسن‌زاده و مصطفی اسدزاده و با مقدمه و مؤخره‌ای  از ژاله آموزگار و سهیلا شهشهانی منتشر شده است. 

این کتاب در پنج بخش تنظیم شده است؛ در بخش  اول، مقالات فارسی این مجموعه در چهار فصل ارائه شده است؛ «گردشگری و مساله کرونا»،  «میراث فرهنگی و ابعاد اجتماعی و فرهنگی کرونا»، «هنر و مساله کرونا» و «فضای مجازی و اقتصاد فرهنگ در دوره کرونا» عناوین فصل‎های اول تا چهارم مقالات فارسی است.

بخش دوم کتاب، گزارشی از ۷۳ پیش‌‌نشست برگزارشده در اولین همایش بین‌المللی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه‌های میراث  فرهنگی، گردشگری، صنایع فرهنگی خلاق و هنرهای   سنتی است که در این نشست‌ها بیش از 236 محقق داخلی و خارجی درباره ظهور این بیماری مهلک و همه‌گیری آن سخنرانی کرده‌اند. بررسی کرونا در ترکیه، افغانستان،  آمریکا و فرانسه ازجمله این نشست‌ها بوده است.

بخش سوم با عنوان «پزشک فیلسوف، پزشکی در  ایران باستان و مساله همه‌گیری» به گفتمان پزشکی و مساله همه‌گیری پرداخته است. 

پساگفتار (موخره) با مقاله «انسان‌شناسی در  دوره کرونا» (نوشته سهیلا شهشهانی، استاد انسان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی) و دو مقاله با عناوین «از اسطوره‌شناسی آفرینش زمین تا کوویدسکوپ در فضای مجازی» و «پله پله با کروناویروس؛ از ترس‌ها و تهدیدها  تا تغییر و فرصت‌ها» از حسین میرزایی (استادیار مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی)  بخش دیگری از این کتاب است.

بخش چهارم و پنجم کتاب نیز به مقالات  فرانسوی، انگلیسی و ترکی استانبولی پرداخته است. این مقالات نیز بر پایه محورهای  اصلی همایش نوشته شده  و موضوعاتی چون تاب‌آوری  در برابر کرونا، ابعاد هستی‌شناختی پاندمی، سیاستگذاری‌های حمایتی در حوزه اقتصاد  در دوره پاندمی، تاثیر پاندمی بر آموزش، گسترش فضای مجازی و کارکردهای نوین آن در  عصر پاندمی، گردشگری و همه‌گیری و ... بحث شده است.

به‌زعم این کتاب، پس از ایجاد وقفه و به تعطیلی  کشاندن برخی فعالیت‌های اجتماعی- اقتصادی از جمله در حوزۀ فرهنگ، تنها گزینۀ پیش‌ روی  اندیشمندان، اندیشیدن به شکل‌های تازه فعالیت در عرصه‌هایی چون هنرهای نمایشی، هنرهای  تجسمی، صنایع خلاق، گردشگری، میراث فرهنگی و... بود؛ هنرمندان در پی کشف شکل‌های تازۀ  رابطه با جامعه و جهان برآمدند و میانجی‌ها و سازوکارهای متناسب با عصر همه‌گیری را  بازجستند. در این کتاب گزارشی از این تلاش‌ها و تجربه‌ها آمده است. فزون بر این، در  پی خانه‌نشینی و کم‌رونق‌شدن شبکه‌های اجتماعی فیزیکی، شبکه‌های اجتماعی دیجیتال کارکردهای  تازه و جایگاهی متمایز در سبک زندگی بسیاری از مردم در دورۀ «قرنطینه» یافتند. این  کتاب به این موضوع نیز پرداخته است.

از ویژگی‌های دیگر این کتاب داشتن نمایه  فارسی و انگلیسی است. 

کتاب «مجموعه مقالات همایش پیامدهای اجتماعی  و فرهنگی کرونا» در ۱۰۴۶ صفحه، قطع وزری، گالینگور و با بهای ۲۸۰ هزار تومان به‌صورت  مشترک از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنرو ارتباطات و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وارد  بازار نشر شده است. 



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید