اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
اقتصاد انتخابات مجلس
اگرچه برگزاری انتخابات نشاط سیاسی را در جامعه به شکل فزاینده زیاد میکند، به همان نسبت نیز ریسک سیاسی در اقتصاد بالا رفته و سرمایهگذاران را به تعویق تصمیم سرمایهگذاری رهنمون میشود. جدیشدن رقابتهای انتخاباتی و سیاسیشدن فضای جامعه موجب میشود تا برخورد سیاسی با لوایح و تصمیمات اقتصادی بیشتر شده و از هر حرکت و اقدامی تعبیری سیاسی برداشت شود و همین امر موجب عقبانداختن سیاستهای اصلاح ساختار گردد.
برگزاری دورهای انتخابات مجلس اگرچه مزایایی چون تغییر ترکیب نمایندگان و ایجاد نشاط سیاسی به همراه دارد، با هزینههای زیادی همراه است. هزینههای برگزاری انتخابات و هزینههای تبلیغات انتخاباتی بخش کوچکی از این هزینهها به شمار میروند. اُفت عملکرد در سال اول و آخر هر دوره و ایجاد انگیزه برای اجرای پروژههای نمایشی و زودبازده به دلیل افق کوتاهمدت دورۀ نمایندگی از جمله هزینههای بزرگتر و جدیتری است که باید مورد توجه قرار گیرند. آنچه میتواند همۀ هزینههای فوق را پذیرفتنی سازد، ایجاد ترکیبی از نمایندگان است که رسالت نمایندگی خود را بهخوبی انجام دهند. احزاب و نظام سیاسی نقش مهمی در این ایجاد ترکیب مناسب از نمایندگان ایفا میکند. اگر مکانیسمهای نامزدی و انتخاب به نحوی نباشد که افراد کارا و توانمند وارد و انتخاب شوند، شاید هزینههای وجود مجلس و تکرار دورهای انتخابات مجلس بیش از منافع آن باشد و مجالس تأثیر منفی بر توسعه برجا گذارند.
دكتر علي سرزعيم در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع اقتصاد انتخابات مجلس پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1