وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟
شکل جدید ویرانگری و وندالیسم، که در فعالیتهای انتخاباتی متبلور شده و معطوف به اعتبار، شخصیت و حیثیت افراد است و به ظاهر غیرملموس است، با محور قراردادن اخلاق جامعه، به تعبیر فوکویی، تأثیری بهمراتب شدیدتر، مخربتر و دهشتناکتر از ویرانگری فیزیکی دارد که معطوف به اشیاء و سوژههای فیزیکی است. ویرانگری روانی، شخصیتی و اخلاقی تأثیر پایدارتری بر افکار عمومی میگذارد و تبعات آن صرفاً در محدودۀ اشخاصی که موضوع ویرانگری قرار میگیرند باقی نمیماند، بلکه در درازمدت با تأثیرگذاری بر فرهنگ عمومی جامعه و رفتار آنها، اخلاق را به زوال میکشاند و سبب سستشدن بنیانهای اخلاقی مردمان میگردد.
همچنین، اتخاذ چنین شیوههایی در تخریب و ویرانگری ـکه میتوان بر آن تبلیغات منفی و ویرانگر نام نهادـ با الگوسازی، به فضاهای غیرسیاسی نیز رخنه و سرایت میکند و با توجه به تأثیرگذاری میدان سیاست بر جامعه، نوعی الگوی منفی را رواج میدهد. این تلقی رواج پیدا میکند که میتوان از شیوههای غیراخلاقی برای از میدان خارجکردن رقبا و حریفان استفاده ـسوءاستفادهـ کرد. افزون بر این، استمرار چنین الگوهای رفتاری، ضمن کاهش مشروعیت حکومت و نهادهای آن بهتدریج سبب میشود که قبح و پلشتی رفتار و اعمال نامناسب فرهنگی و اجتماعی از میان برداشته شده و گروههای اجتماعی به اتخاذ چنین روشها و رویههایی روی بیاورند.
محمدمهدی رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟ پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1