وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14

وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟

شکل جدید ویرانگری و وندالیسم، که در فعالیت‎های انتخاباتی متبلور شده و معطوف به اعتبار، شخصیت و حیثیت افراد است و به ظاهر غیرملموس است، با محور قراردادن اخلاق جامعه، به تعبیر فوکویی، تأثیری به‎مراتب شدیدتر، مخرب‎تر و دهشتناک‎تر از ویرانگری فیزیکی دارد که معطوف به اشیاء و سوژه‎های فیزیکی است. ویرانگری روانی، شخصیتی و اخلاقی تأثیر پایدارتری بر افکار عمومی می‎گذارد و تبعات آن صرفاً در محدودۀ اشخاصی که موضوع ویرانگری قرار می‎گیرند باقی نمی‎ماند، بلکه در درازمدت با تأثیرگذاری بر فرهنگ عمومی جامعه و رفتار آنها، اخلاق را به زوال می‎کشاند و سبب سست‎شدن بنیان‎های اخلاقی مردمان می‎گردد.


همچنین،  اتخاذ چنین شیوه‎هایی در تخریب و ویرانگری ـ‎که می‎توان بر آن تبلیغات  منفی و ویرانگر نام نهاد‎ـ با الگوسازی، به فضاهای غیرسیاسی نیز رخنه و  سرایت می‎کند و با توجه به تأثیرگذاری میدان سیاست بر جامعه، نوعی الگوی  منفی را رواج می‎دهد. این تلقی رواج پیدا می‎کند که می‎توان از شیوه‎های  غیراخلاقی برای از میدان خارج‎کردن رقبا و حریفان استفاده ـ‎سوءاستفاده‎ـ  کرد. افزون بر این، استمرار چنین الگوهای رفتاری، ضمن کاهش مشروعیت حکومت و  نهادهای آن به‎تدریج سبب می‎شود که قبح و پلشتی رفتار و اعمال نامناسب  فرهنگی و اجتماعی از میان برداشته شده و گروه‎های اجتماعی به اتخاذ چنین  روش‎ها و رویه‎هایی روی بیاورند.

 

محمدمهدی  رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، در جستاري كه در كتاب ايران در  آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال  عمومی یا تخریب افکار عمومی؟ پرداخته است.

 

 

 

براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.

 

  

بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11

تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1






 



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید