گذار به مردمسالاری مستقیم/ ايران در آستانه انتخابات- 16
گذار به مردمسالاری مستقیم
انتخابات، در ردهها و نهادهای مختلف، در دوران پس از انقلاب اسلامی، مهمترین عامل حفظ ثبات و امنیت کشور بوده و در اکثریت قریب به اتفاق موارد به دور از تنش انجام شدهاست. ادامۀ این روند نیز تنها ضامن تداوم ثبات و محافظت کشور از وضعیت نابسامان منطقۀ جنگخیز خاورمیانه به شمار میآید. با وجود این، برای بهترشدن هرچه بیشتر روندهای مردمسالارانه، با توجه به موقعیتهای جهانی و ازمیانبردن کاستی و نقصها و مشکلاتی که در زمینههای سیاسی مشاهده میشود، ما باید همچون همۀ کشورهای جهان، امروز از خلال دو فرآیند اساسی عبور کنیم: نخست، گذار تدریجی از مردمسالاری غیرمستقیم (تفویض اختیاری) به مردمسالاری مستقیم (از طریق مشارکت مستقیم و یا انتخابات به صورت غیرمتمرکزتر) و دوم انطباقیافتن هرچه بیشتر نهادهای سیاسی با واقعیتهای تحوّلات اجتماعی و فرهنگی جامعه، به گونهای که این دو گروه از فرآیندها بر یکدیگر تأثیر چرخهای مثبت و سازنده بگذارند و از طریق همگرایی، شانسها را برای پیشرفت کشور بیشتر و خطرهای ناشی از واگراییها را کاهش دهند.
انتخابات باید با روندی از انطباق برنامهریزیها و سیاستگذاریهای قانونی با زندگی واقعی مردم همراه باشد و از این طریق هرچه بیشتر مردمسالاری را از حلقۀ صرفاً انتخاباتی و دورهای خارج کرده و آن را به امری روزمره و همهجا حاضر در سطح زندگی تبدیل کند.
دكتر ناصر فکوهی ،عضو هيات علمي دانشگاه تهران، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به موضوع گذار به مردمسالاری مستقیم پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
اقتصاد انتخابات مجلس/ ايران در آستانه انتخابات- 15
وندالیسم انتخاباتی: تخریب اموال عمومی یا تخریب افکار عمومی؟/ ايران در آستانه انتخابات- 14
بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1