با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی

کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ايران» به چاپ دوم رسید

کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ايران» به چاپ دوم رسید

کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ايران»، دستاورد پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به قلم دكتر منوچهر محسنی برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر گردید، اخیرا طی تفاهمنامه همکاری مشترک با انتشارات علمی و فرهنگی، برای دومین بار در قطعی جدید و با طرح جلدی تازه درسال ۱۳۹۶، به بازار نشر آمده است.

در مقدمه چاپ دوم این کتاب دکتر محسنی وعده ویرایش نوین این اثر را داده و   متذکر شده است که باید در بررسی تحولات، مسائل و مشکلات کشور تاثیرات، تحولات فضای دیجیتال و تاثیرات جهانی‌شدن عمیق آن در حوزه فرهنگ، فضاها و شبکه‌های نوین اجتماعی، شکاف میان فرهنگ جاری و فرهنگ تجویزی، فاصله میان برنامه‌ریزی فرهنگی و حیات جاری فرهنگی و شیوه‌های ارزیابی تحولات فرهنگی را مدنظر قرارداد. کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ايران» تلاش می‌کند تا به اين پرسش پاسخ دهد كه حركت‌های فرهنگی مردم در ايران، چه روابطی با برنامه‌ريزی‌ها، اقدامات و رهنمودهای فرهنگی دارد.

دکتر منوچهر محسنی، نویسنده این کتاب، تأكيد می‌كند: سخن گفتن از جامعه‏‌شناسی فرهنگی یک کشور در بادی امر، حداقل با چهار دشواری عمده مواجه است؛ مشکل اول: جدا کردن جامعه‏‌شناسی از مردم‌‏شناسی، مشکل دوم: ابهام در مفهوم فرهنگ و قلمرو آن، مشکل سوم: پیوند دو مفهوم جامعه‏‌شناسی و فرهنگ و ساماندهی به رشته‌‌ای که برخی از پژوهشگران، موجودیت آن را با سوال مواجه می‏‌کنند و از سویی دیگر این رشته، جوان، در حال تکوین و تعریف‏‌پذیری آن دشوار است و مشکل چهارم: فقدان یا حداقل کمبود مطالعات مشابه است.

نویسنده اثر تلاش كرده در ۱۳ فصل به تدوين و تنظيم مباحث پژوهشی خود بپردازد. عناوین این فصول عبارتند از: مبانی جامعه‏‌شناسی فرهنگی؛ فرهنگ و دیدگاه‏‌های نظری؛ زمینه‌‏ها و پيشينه‏‌های مطالعاتی؛ فرهنگ، جامعه‏‌پذیری و روابط اجتماعی؛ فرهنگ، رسانه‌‌ها و ارتباطات اجتماعی؛ فضای رایانه‏‌ای و فرهنگ؛ هويت فرهنگی؛ هنجارها و ارزش‏‌ها؛ نگرش‌ها و رفتارهای فرهنگی؛ فرهنگ و نابرابری اجتماعی؛ دگرگونی‏‌ها و تحولات فرهنگی؛ آسيب‌شناسی فرهنگی و برنامه‌ريزی و مديريت فرهنگی. محقق در انتهای هر فصل، نتايج مطالعات ميدانی خود درباره جامعه ايران را فهرست‌وار ذکر کرده است.
کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ايران» در ۴۳۶ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان منتشرشده است.




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید