نشست خبری «پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» برگزار شد

نشست خبری «پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال» برگزار شد

نشست خبری «پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال»، همزمان با هفته پژوهش و با حضور دکتر محمد سلگی، رئيس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر جشنواره پانزدهم روز ‌سه‌شنبه ۲۷ آذر ۹۷، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمد سلگی ضمن تبریک هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران و محققان حوزه‌های مختلف به‌خصوص محققان حوزه فرهنگ، با ذکر کلیات و توضیح مختصری درباره سابقه برگزاری این جشنواره، گفت: این جشنواره از سال 1375 آغاز و بالغ بر 14 دوره را گذرانده است ولی در سال‌های اخیر محدودتر، خلاصه‌تر و با یک کارکرد درون وزارتخانه‌ای انجام می‌شد. وی افزود: امسال جشنواره به روال قبلی یعنی پذیرش آثار از دیگر محققان، برگشته و قصد داریم امسال جشنواره را با حضور دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف و پژوهشگران آزاد برگزار کنیم.

دبیر جشنواره پانزدهم پژوهش فرهنگی سال هم‌چنین در مورد اهداف برگزاری جشنواره به ایراد سخن پرداخت و گفت: هدف اولیه و اصلی این جشنواره، تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی به تحقیق در ابعاد مختلف فرهنگ، هنر و ارتباطات می‌باشد. شناسایی و معرفی آثار برتر در حوزه پژوهش‌های فرهنگی در راستای تقویت پژوهش، زمینه‌سازی برای انجام پژوهش‌های فرهنگی بومی مرتبط با زمینه‌های پژوهش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش پژوهش‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی، شناسایی و تقویت جنبه‌های مشترک فرهنگ و تمدن ایران با سایر کشورها، آشنایی با تاثیرگذاری متقابل فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ازجمله اهداف دیگری بود که دکتر سلگی به آن اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم معاونت پژوهشی را دارد و تلاش می‌کند که به پژوهش‌ها در این وزارتخانه جهت دهد با این امید که بتواند یک مرجعیت فرهنگی پیدا کند. او اضافه کرد: در طول این سال‌ها (دو دهه گذشته) مرجعیت پژوهش‌های فرهنگی کشور در این پژوهشگاه بوده که امیدواریم این مرجعیت با بازگرداندن این جشنواره بتواند مجدداً برقرار شود.

دکتر سلگی خاطرنشان کرد: امید است چراغ این جشنواره که طی سالیان اخیر کم‌فروغ شده بود، پرفروغ‌تر شود و بتواند در سطح کشور، زمینه را برای رشد و ارتقای پژوهش فرهنگی فراهم کند.

در ادامه برنامه دکتر دهقان، دبیر علمی جشنواره به فرآیند داوری و بررسی آثار و نیز محورهای طرح‌شده در این جشنواره اشاره کرد. او در مورد محورهای جشنواره اظهار کرد: علی‌رغم کوتاهی زمان مطالعات اولیه‌ای انجام دادیم و سعی کردیم بتوانیم پوشش حداکثری را در حوزه‌های مختلف پژوهش فرهنگی داشته باشیم. یعنی تلاش کردیم محورها را طوری مطرح کنیم که آثار را به‌طور حداکثری پوشش دهیم. دبیر علمی جشنواره هم‌چنین در مورد فرآیند درونی داوری تصریح کرد: که این فرآیند، طی 4 مرحله اتفاق می‌افتد. آثار رسیده ابتدا در دبیرخانه جشنواره مورد بررسی و غربال اولیه قرار می‌گیرد، در مرحله بعد این آثار به گروه‌های علمی ده‌گانه که متشکل از اساتید صاحب نام و برجسته‌ای هستند، سپرده می‌شود. در مرحله سوم آثار برای 2 داور متخصص آن حوزه ارسال می‌شود و در مرحله نهایی این آثار براساس نمراتی که دریافت کرده‌اند، به شورای علمی پایانی جشنواره سپرده می‌شوند و انتخاب اثر در این مرحله صورت می‌گیرد.

دکتر زهره سعیدی دبیر اجرایی جشنواره نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فرآیند اطلاع‌رسانی و نحوه فعالیت دبیرخانه و روابط عمومی تاکید کرد: دبیرخانه طی جلسات متعدد ۱۰ محور اصلی و چندین محور فرعی را نهایی کرده و در فراخوان جشنواره که در تاریخ ۳ آذر ماه ۱۳۹۷ منتشر شده، به پژوهشگران، محققان و سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی اعلام کرده است. همچنین به دلیل استقبال پژوهشگران از این جشنواره، مهلت ارسال آثار به تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۷ موکول شد.


گزارش از: فریبا رضایی


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید