راهکار ارتقای رقابتپذیری صنعت بازیهای رايانهای چیست؟
پژوهش «بازیِ رقابت؛ عوامل رقابتپذیری صنعت بازيهاي رايانهاي ايران» اثر دكتر مقداد مهرابی و بهزاد توفيقفر از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.
پژوهش بازی رقابت، «بازیهای رايانهاي» را هم بهعنوان يك رسانه كه توسط يك سازمان اداره يا توليد ميشوند و هم بهعنوان محصول يك صنعت (خلاق)، ازجهت الزام تدوين راهبرد و توجه به رقابتپذيري آن، مورد توجه قرار داده است. از همینرو سعی دارد در عين اذعان به تفاوتهاي سازمانهاي صنعتي و رسانهاي، با استفاده از آخرين مدل رقابتپذيري صنايع (مدل الماس)، به درك موقعيتهاي رقابتي صنعت بازیهای رايانهاي ايران و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقاي رقابتپذيري آن بپردازد.
دراین تحقیق، مدل الماس پورتر به عنوان آخرين مدل رقابتپذيري صنايع، نظریه محوری پژوهش قرار گرفته که براساس آن و از طریق منابع کتابخانهای و اسنادی و همچنین مصاحبه با دستاندركاران اين صنعت، در چهارگروه بازيسازان، ناشران، دانشمندان و مسئولان، عوامل رقابتپذيري صنعت بازيهاي رايانهاي ايران به ترتيب اولويت کشف و استخراج شده است که دريافت و ارزيابی مستمر بازخورد از مشتريان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریانی که برای بازی هزینه میکنند، دسترسي به بزرگدادههاي كشور، تدوین و اجرای نقشه استراتژی مدون، تخصصیشدن بازیسازی برای پلتفرمهای مختلف (گوشی، رایانه و...)، الگوی رو به رشد دسترسی به اینترنت و پهنای باند، حضور شركتهاي خصوصي ارتباطات و اينترنت، دسترسی به اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور، سهولت استفاده از درگاههای پرداخت اینترنتی و موبایلی، حضور شرکتهای خارجی در ایران و بالعکس، حضور در کنفرانسهای بینالمللی، تعهد بالای نیروی کار و همدلی بخشهای مختلف در عین رقابت، جوان و باانگیزه بودن نیروی انسانی، وجود رشته بازیسازی در دانشگاهها، جزء 14 مورد اول آن هستند.
درفصل اول این پژوهش و پس از مقدمه، به ضرورت و اهميت موضوع، در فصل دوم، برای آشنایی خوانندگان کتاب، مکاتب و نظریههای رقابتپذیری بهطور خلاصه مطرح و در پایان این فصل، نظریه محوری پژوهش که مدل الماس پورتر است، کمی مشروحتر توضیح داده شده است. فصل سوم، به بیان جامعه آماري و نمونه، مراحل انجام پژوهش و نتایج اولیه به دستآمده از مصاحبهها و پرسشنامههای ارائه شده به خبرگان، اختصاص داده شده که ۱۱۰ عامل رقابتپذيري از نظرات خبرگان استخراج و سپس با توجه به امتياز كسبشده، اولويتبندي شدهاند که ازمیان آنها، ۱۴ عامل اول، بالاترين امتياز را از ديد خبرگان صنعت بازيهاي رايانهاي كسب كرده كه از اثر و اهميت بيشتري برخوردارند. در فصل چهارم، يافتههاي پژوهش و بسط و شرح آنها در چارچوب مدل الماس پورتر ارائه شده و اولویتبندی آنها از نظر خبرگان نیز به ترتیب آورده شده است. فصل آخر یا پنجم کتاب نیز شامل نتيجهگيري و بحث و بررسي موضوع و پیشنهادهای پژوهشگر برای عوامل رقابتپذیری با امتیاز بالا است.
در این پژوهش، پژوهشگر ابتدا تلاش میکند ماتریس اولیه عوامل رقابتپذیری در صنعت بازی رایانهای را استخراج نمايد تا با اتكا بر آن، شرايط ايران بر اين عوامل و زيرعاملها را تطبیق دهد. ضمن اینکه تأکید میکند، اگرچه ترجمه مدل و كشف و سازماندهي زيرعاملهاي آن براي صنعت بازيهاي رايانهاي، گام مهمي است كه اين پژوهش برداشته، اما مادام كه اين عوامل، براي بازيهاي رايانهاي ايراني و دستاندركاران آن، تطبيق و تصحيح نشوند، كمك زيادي به اقتصاد فرهنگي و فرهنگ ايران اسلامي نخواهدكرد.