راهکار ارتقای رقابت‌پذیری صنعت بازی‏‌های رايانه‌‏ای چیست؟

راهکار ارتقای رقابت‌پذیری صنعت بازی‏‌های رايانه‌‏ای چیست؟

پژوهش «بازیِ رقابت؛ عوامل رقابت‌پذیری صنعت بازي‏‌هاي رايانه‌‏اي ايران» اثر دكتر مقداد مهرابی و بهزاد توفيق‌‏فر از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.

پژوهش بازی رقابت، «بازی‌های رايانه‌‏اي» را هم به‌عنوان يك رسانه كه توسط يك سازمان اداره يا توليد مي‌‏شوند‏ و هم به‌عنوان محصول يك صنعت (خلاق)، ازجهت الزام تدوين راهبرد‏ و توجه به رقابت‏‌پذيري آن، مورد توجه قرار داده است. از همین‌رو سعی دارد در عين اذعان به تفاوت‌هاي سازمان‌هاي صنعتي و رسانه‏‌اي‏، با استفاده از آخرين مدل رقابت‏‌‍پذيري صنايع (مدل الماس)، به درك موقعيت‌هاي رقابتي صنعت بازی‌های رايانه‌‏اي ايران و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقاي رقابت‏‌پذيري آن بپردازد.

دراین تحقیق، مدل الماس پورتر به عنوان آخرين مدل رقابت‌‏پذيري صنايع، نظریه محوری پژوهش قرار گرفته که براساس آن و از طریق منابع کتابخانه‌ای و اسنادی و هم‌چنین مصاحبه با دست‌‏اندركاران اين صنعت، در چهارگروه بازي‏‌سازان، ناشران، دانشمندان و مسئولان، عوامل رقابت‌پذيري صنعت بازي‌هاي رايانه‏‌اي ايران به ترتيب اولويت کشف و استخراج شده است که دريافت و ارزيابی مستمر بازخورد از مشتريان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریانی که برای بازی هزینه می‌کنند، دسترسي به بزرگ‌داده‌هاي كشور، تدوین و اجرای نقشه استراتژی مدون، تخصصی‌شدن بازی‌سازی برای پلتفرم‌های مختلف (گوشی، رایانه و...)، الگوی رو به رشد دسترسی به اینترنت و پهنای باند، حضور شركت‌هاي خصوصي ارتباطات و اينترنت، دسترسی به اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور، سهولت استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و موبایلی، حضور شرکت‌های خارجی در ایران و بالعکس، حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی، تعهد بالای نیروی کار و همدلی بخش‌های مختلف در عین رقابت، جوان و باانگیزه بودن نیروی انسانی، وجود رشته بازی‌سازی در دانشگاه‌ها، جزء 14 مورد اول آن هستند.


درفصل اول این پژوهش و پس از مقدمه، به ضرورت و اهميت موضوع، در فصل دوم، برای آشنایی خوانندگان کتاب، مکاتب و نظریه‌­های رقابت­‌پذیری به­طور خلاصه مطرح و در پایان این فصل، نظریه محوری پژوهش که مدل الماس پورتر است، کمی مشروح­تر توضیح داده­ شده است. فصل سوم، به بیان جامعه آماري و نمونه، مراحل انجام پژوهش و نتایج اولیه به دست­‌آمده از مصاحبه‌­ها و پرسشنامه‌های ارائه شده به خبرگان، اختصاص داده­ شده ­که ‏۱۱۰ عامل رقابت‌‏پذيري از نظرات خبرگان استخراج و سپس با توجه به امتياز كسب‌شده، اولويت‌‏بندي شده‌اند که ازمیان آن‌ها، ۱۴ عامل اول، بالاترين امتياز را از ديد خبرگان صنعت بازي‏هاي رايانه‏اي كسب كرده‏ كه از اثر و اهميت بيشتري برخوردارند. در فصل چهارم، يافته‏‌هاي پژوهش و بسط و شرح آنها در چارچوب مدل الماس پورتر ارائه شده و اولویت‌­بندی آنها از نظر خبرگان نیز به ترتیب آورده­ شده­ است. فصل آخر یا پنجم کتاب نیز شامل نتيجه‌‏گيري و بحث و بررسي موضوع و پیشنهادهای پژوهشگر برای عوامل رقابت‌­پذیری با امتیاز بالا است.

در این پژوهش، پژوهشگر ابتدا تلاش می‌کند ماتریس اولیه عوامل رقابت‌پذیری در صنعت بازی رایانه‌ای را استخراج نمايد تا با اتكا بر آن، شرايط ايران بر اين عوامل و زيرعامل‏‌ها را تطبیق دهد. ضمن اینکه تأکید می‌کند، اگرچه ترجمه مدل و كشف و سازماندهي زيرعامل‏‌هاي‏ آن براي صنعت بازي‏هاي رايانه‏اي، گام مهمي است كه اين پژوهش برداشته، اما مادام كه اين عوامل، براي بازي‏‌هاي رايانه‏‌اي ايراني و دست‌‏اندركاران آن، تطبيق و تصحيح نشوند، كمك زيادي به اقتصاد فرهنگي و فرهنگ ايران اسلامي نخواهدكرد.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید