راهکارهای طراحی پوشاک پایدار تدوین می‌شود

راهکارهای طراحی پوشاک  پایدار تدوین می‌شود

گزارش فرهنگی «بازآفرینی مد: راهکاری برای دستیابی به مد پایدار» به‌زودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

این گزارش حاصل حمایت از پایان‌نامه کارشناسی ارشد سمانه پورعزیزی است که با عنوان «تدوین راهکارهای طراحی پوشاک  پایدار با بهره‌گیری  از مدل بازآفرینی  مد (مطالعه  موردی ایران)» در رشته طراحی پارچه و لباس  در دانشکده هنر  دانشگاه الزهرا (س) دفاع شده است.

پایداری در مد یکی از مباحث توسعه پایدار است که هدف آن ایجاد سیستمی در طراحی است که خود را در برابر محیط زیست و اجتماع مسئول می‌داند و بخشی از روند بزرگ طراحی سازگار با محیط‌زیست به شمار می‌رود که مطابق آن، محصول با در نظر گرفتن اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی که به جا خواهد گذاشت، ساخته می‌شود. موضوع مد و تبعات آن در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته منجر به آسیب شده است؛ چرا که کشورهای در حال توسعه با چالش بسیار مهمی در زمینه مد پوشاک رو به رو هستند و حجم عظیمی از منابع اقتصادی آن‌ها صرف رفتار فرهنگی مردم برای دستیابی به محصولات برندهای گوناگون، به ویژه در سیستم های مد شتابان می گردد. روند فعلی در صنعت پوشاک اغلب در تعریف مد شتابان صدق می کند؛به نحوی که مجموعه های مد ارزان قیمت، بر اساس روند های فعلی مد گران‌قیمت و لوکس فعالیت می کنند و بنا به طبیعت خود، یک سیستم سریع پاسخگویی هستند که مصرف نوبه‌­نو را تشویق می­‌کنند.


هدف اصلی این تحقیق ارائه­ راهکارهایی است که با استفاده از آن­‌ها بتوان صنعت پوشاک ایران را به سمت پایداری سوق داد. بخش‌های مختلف از تولید تا مصرف و بعد از آن، هر کدام نیاز به اتخاذ سیاست‌­ها و تدوین چارچوب­‌هایی مخصوص به خود دارد تا به هدف‌های توسعه پایدار دست یابد، این گزارش همه تلاشش را در زمینه­­­­­­­­­­­­ «پسامصرف» به‌­کار گرفته است تا بتواند زمینه را برای برداشتن گامی به سوی پایداری در صنعت مد ایران آماده سازد.

در این گزارش تلاش شده مسائل و چالش­‌هایی که «بازآفرینی مد در ایران» با آن رو به‌­رو است، مورد بررسی قرار گیرد و سپس به این سوال پاسخ داده شود که راهکارهای طراحی پوشاک پایدار در ایران، با بهره‌­گیری از مدل بازآفرینی مد چه می‌­توانند باشند و چه ویژگی­‌هایی باید داشته باشند؟ این امر تلاش همه­ صنایع وابسته به صنعت مد و بیشتر از همه خود مردم را می‌طلبد تا با آگاهی دادن به یکدیگر در زمینه­ مسائل توسعه پایدار و آسیب‌­های آن، واردات پوشاک به کشور و تبعات آن و ... بتوانند گامی در مسیر حفظ منابع طبیعی زمین بردارند. این پژوهش راهکارهایی را با توجه به مواردی که ذکر شد؛ برای کمک به جریان منسوجات زیست پایدار در ایران، با بهره­‌گیری از منسوجات مستعمل و دست دوم ارائه می‌دهد.




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید