سوگواری مجازی و تجربه دوفضایی‌شده کاربران ایرانی

سوگواری مجازی و تجربه دوفضایی‌شده کاربران ایرانی

مقاله «تجربه دوفضایی شده کاربران ایرانی از سوگواری مجازی؛ شبکه اجتماعی فیسبوک» اثر مشترکی از سعیدرضا عاملی، یونس شکرخواه و سیده تمنا منصوری‌ است که در شماره ۴۸ فصلنامه مطالعات فرهنگ_ ارتباطات انتشار یافته است.

این مطالعه درمورد رابطه میان مرگ، خاطره و فضای مجازی است که تجربه سوگ مرگ و یادآوری خاطرات سوگوارانه افراد معمولی جامعه را مورد پژوهش قرار داده است؛ با فرض اینکه ترس از فقدان، رانه روانی قوی برای تمایل انسان به مستندسازی، حفظ و بادوام‌ساختن داشته‌های خویش و اشتراک‌گذاری آن با دیگران است و نیز ابژه‌های مادی خاطره در فضای مجازی نه‌تنها مادیت خود را از دست نمی‌دهند، بلکه به‌مانند دارایی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

این پژوهش به دنبال آن است تا بداند چه متغیرهایی در تجربه امتداد یادآوری خاطرات فرد متوفی به فضای مجازی (شبکه اجتماعی فیسبوک) دخیل هستند. هم‌چنین دلایل امتداد تجربه سوگ توسط کاربران سوگوار را در این شبکه اجتماعی  می‌کاود تا در انتها به چگونگی تغییر کردارهای مرتبط با یادآوری خاطرات سوگوارانه در شبکه اجتماعی فیسبوک در مقایسه با جهان واقعی، دست یابد.


مطالعه تجربة سوگ افراد معمولی پس از مرگ عزیزان در شبکة اجتماعی فیس‌بوک در این پژوهش، با پارادایم دوفضایی شدن و با تکیه ‌بر دیدگاه جامعه‌شناسانه و نیز شناخت اجتماعی به حافظه، صورت گرفته که حافظه جمعی و خاطرات روزمره را در کنار خاطرات خودزندگی‌نامه‌ای قرار داده است تا از چشم‌انداز میان‌رشته‌ای خاطرات واسطه رسانه‌ای‌شده، به پدیده سوگواری مجازی بنگرد.


مشاهده مقاله



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید