دکتر کمیل خجسته در انتقاد از محدودیت‌های کسب‌وکارهای فرهنگی:

تولیدکنندگان محتوا، بازیگران کارگردان‌هایی به‌نام پلتفرم‌ها هستند

تولیدکنندگان محتوا، بازیگران کارگردان‌هایی به‌نام پلتفرم‌ها هستند

نشست تخصصی «سازوکارهای توانمندسازی صاحبان کسب‌وکارهای فرهنگی فضای مجازی» با سخنرانی دکتر رسول جلیلی (عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی شریف) و دکتر کمیل خجسته (مدیرعامل مؤسسه تبیان) یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت وبینار برگزار شد.

در ابتدای این برنامه رسول جلیلی به اهمیت بحث تولید و مصرف محصولات فرهنگی در فضای مجازی در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: در فضای فعلی ما، تولید و مصرف محصولات فرهنگی یک موضوع بسیار مهم است. امروز ما در فضایی زیست می‌کنیم که هرمصرف‌کننده‌ای به سیستم هوشمند دسترسی دارد و میزان مصرف بسیار بالا رفته است. اگر ما نتوانیم برای این مصرف بسیار بالا، محتوای فاخر و قابل قبولی تولید کنیم، این مصرف خود را به اقیانوس موجود محتوای بین‌المللی می‌رساند. اگر نتوانیم تولید محتوا در داخل داشته باشیم، یک باخت ملی اتفاق می‌افتد. برای اینکه دچار این باخت نشویم، لاجرم باید به سراغ بخش خصوصی برویم که برای این کار نیازمند انگیزه‌مند کردن این بخش هستیم و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌ها به این سمت حرکت کنند و بتوانند بازخورد داشته باشند. این یک فرآیند اقتصادی-فرهنگی‌ست که در آن هم چرخش سرمایه اهمیت دارد و هم تولید محتوای خوب و با کیفیت. براین اساس ما باید تنظیم‌گری داشته باشیم که وظیفه اصلی آن با دولت و حاکمیت است؛ اینکه هم شرایط تولیدکننده و هم شرایط مصرف‌کننده را تسهیل کند و در وهله اول، آن‌چه که در اولویت است آن است که قوانین حاکم بر داخلی‌ها را سخت‌تر از قوانین حاکم بر خارجی‌ها نکند. در این راستا باید استانداردها از قبل تعیین شود و هرازچندگاهی اگر موردی بود با تساهل و تسامح و البته با رعایت هنجارها تذکر داده شود و اگر تذکر موثر نیفتاد، تنها در مرحله آخر سخت‌گیری‌ها اعمال شود.


ادامه مطلب



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید