رضا منصوری در نشست «نقش علم و فناوری پویا در فرهنگ»:

باید از رویدادهای فناوری برای پرورش سنت‌های خود استفاده کنیم

باید از رویدادهای فناوری برای پرورش سنت‌های خود استفاده کنیم

نشست علمی «نقش علم و فناوری پویا در فرهنگ» باحضور رضا منصوری (فیزیک‌دان، سیاست گذار علم و استاد بازنشسته دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر داریوش مطلبی (معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) با دبیری  فریبرز بیات (پژوهشگر اجتماعی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش) یکشنبه 2 آذر 99 به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگ، هنر و ارتباطات به نقل از ایرنا وی در ابتدا و در تعریف فرهنگ بیان کرد: فرهنگ دانش و منش انسانی مورد توافق جامعه در هر زمینه است؛ از پوشش گرفته تا نوع غذا و خوراک و منشی رفتاری در قبال تغذیه.

وی در ادامه و با اشاره به داستان کافی شاپ و قهوه خانه ها و سیر مصرف قهوه و چای در ایران و جهان و تحولات فناوری و فرهنگی که حول محور این موارد صورت گرفته است، مواجهه ایرانیان امروز را نوعی مواجهۀ متصلب خواند و عنوان کرد:

ما در مثالی مانند مصرف قهوه و شیوه تولید و مصرف آن سیر تاریخی عناصر فرهنگی و سنت آن را نمی شناسیم و صرفا آن را به عنوان ماده‌ای وارد می کنیم؛ این مواجهه نوعی از تصلب فرهنگی است چرا که مثلا نمی دانیم که اسپرسو و آمریکانو و... چه هست و چه کاربردی دارد.


ادامه مطلب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید