در قالب گزارش فرهنگی تدوین شد:

بازی وارسازی، فناوری‌ نوین جذب مخاطب به رسانه‌ها

بازی وارسازی، فناوری‌ نوین جذب مخاطب به رسانه‌ها

گزارش فرهنگی «بازی وارسازی، فناوری‌ نوین جذب مخاطب به رسانه‌ها» ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تدوین شد.

این پژوهش برآن است که ظرفیت‌های بالقوه بازی‌وارسازی را در رسانه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد و قابلیت‌های این فناوری به‌منظور جذب و درگیری مخاطب به رسانه آی‌پی‌تی‌وی را شناسایی کند.

مطابق این مطالعه، بازی‌وارسازی با ابتنا بر این اصل که اکثر افراد به لحاظ روان‌شناختی علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های بازی‌وار و سرگرم‌کننده هستند، سعی می‌کند به‌عنوان یک فناوری تشویقی بر رفتار کاربران تأثیر گذاشته و از طریق عناصر بازی، انگیزه‌های شخصی به آنان دهد.

این تحقیق در تعریف و تشریح بازی‌وارسازی می‌گوید: بازی‌وارسازی «استفاده از عناصر طراحی بازی در زمینه‌های غیر از بازی» است؛ یک فنّاوری تشویقی که تلاش می‌کند بر رفتار کاربران تأثیر گذاشته و انگیزه‌هایی شخصی از طریق عناصر بازی به آن‌ها بدهد. سرویس‌های بازی‌وارسازی شده قادر هستند انگیزه‌ی ذاتی کاربران را برانگیخته کنند و نتایج قابل توجهی از جمله افزایش رضایت‌مندی کاربران، انتقال حس خوش‌بینی، تسهیل در تعاملات اجتماعی، ارائه‌ی تجربیات معنی‌دار، تغییرات رفتاری، پشتیبانی از فرآیند آموزش را به همراه داشته باشند.

پژوهش حاضر در مسیر رسیدن به هدف اصلی خود یعنی «شناسایی قابلیت‌های بازی‌وارسازی برای افزایش درگیری مخاطبان با رسانه آی‌پی‌تی‌وی»، ابتدا لیست واحدی از سرویس‌های آی‌پی‌تی‌وی را که بالغ ‌بر ۱۵۰ سرویس‌های آی‌پی‌تی‌وی است، شناسایی می‌کند که آن‌ها را در دو دسته کلی سرویس‌های اصلی و سرویس‌های ارزش‌افزوده آی‌پی‌تی‌وی جای می‌دهد و در ادامه برای حفظ کیفیت نتایج پژوهش، تنها سرویس‌های اصلی و پایه‌ای آی‌پی‌تی‌وی را برای بررسی انتخاب می‌کند.


سپس سرویس‌هایی که بیشترین قابلیت بازی‌وارسازی را دارند، مشخص شده و در نهایت به ۱۲ سرویس که بیشترین قابلیت بازی‌وار شدن و درگیر ساختن مخاطبان به خود را دارند، دست‌یافته که قابلیت موفقیت و دستیابی، قابلیت امتیازدهی، قابلیت کشف، قابلیت غافلگیری، قابلیت پیشرفت، قابلیت قرعه‌کشی، قابلیت پاداش، قابلیت ترس از دست دادن، از آن جمله‌اند.

در پایان پیشنهاداتی جهت بهره‌مندی بیشتر از فناوری بازی‌وارسازی ارائه شده که تمرکز سازمان صداوسیما بر روی فناوری‌های نوین رسانه‌ای مانند رسانه آی‌پی‌تی‌وی به‌عنوان برگ برنده‌ای در فضای رقابت رسانه‌ای جهان و استفاده از پتانسیل آن، تشکیل کارگروه تخصصی بازی‌وارسازی در معاونت مجازی برای استفاده از موهبات این فناوری برای جذب و درگیری مخاطبان به برنامه‌های رسانه ملی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، راه‌اندازی کارگروه تخصصی بازی‌وارسازی در معاونت نیروی انسانی جهت استفاده از این فناوری نوین برای جذب و آموزش نیروهای متخصص و انقلابی رسانه‌ای، استفاده از روش‌های نوین پخش و تولید برنامه‌ها بخصوص بخش خبری به‌منظور بالا بردن کیفیت برنامه‌ها و جذب مخاطب بیشتر، تشکیل کارگروه پژوهشی به‌منظور کشف فناوری‌های نوین در حوزه مخاطب و رسانه، استفاده از توانایی‌های فناوری بازی‌وارسازی برای کسب نظرات و پیشنهادات مخاطبان به‌منظور افزایش کیفیت تولید و پخش برنامه‌های صداوسیما، از آن جمله‌اند.

 


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید