محمدحسن انتظاری در نشست ارزش‌گذاری محتوا:

راه حکمرانی بر فضای مجازی توسعه پلتفرم‌های بومی است

راه  حکمرانی بر  فضای مجازی  توسعه پلتفرم‌های بومی  است

نشست تخصصی «نظام ارزش‌گذاری محتوا در فضای مجازی» با سخنرانی محمدحسن انتظاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی و فرشاد مهدی پور (استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) دو‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ به همت پژوهشکده ارتباطات در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

دبیری این نشست را که چهارمین نشست از مجموعه ‌نشست‌های گفتگو پیرامون «حکمرانی؛ فرهنگ و فضای مجازی» محسوب می‌شود، حسین حسنی استادیار گروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده ارتباطات بر عهده داشت.

بررسی پیشرفت‌ها و موانع تحقق الزامات مرتبط با محتوای سالم، ایمن و مفید بر اساس سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، نقش نهادها و سازمان‌های فرهنگی در تولید و انتشار محتوای مطلوب مطابق باارزش‌های فرهنگی-ایرانی در فضای مجازی، نقش توسعه پلتفرم‌های ایرانی در نظارت بر محتوای مناسب، شاخصه‌ای ارزیابی محتوای و ویژگی‌های محتوای مطلوب، مهم‌ترین مسائل، چالش‌ها و پیشرفته‌ای صورت گرفته برای تنظیم مقررات محتوا برای ایران، پیش‌شرط‌ها و ضرورت‌های تولید محتوای مناسب برای گروه‌های سنی مختلف و به‌ویژه کودکان و نوجوانان از محورهای عمده این نشست بود.

انتظاری در این نشست بیان کردند نظام ارزش‌گذاری یکی از معضلات اساسی فضای مجازی است و باید به مباحثی همچون مقابله با اخبار جعلی بپردازد. البته باید اشاره کرد که پیش از توجه به مباحث ارزش‌گذاری باید زیرساخت‌های لازم در ایران که همان شبکه ملی اطلاعات است توسعه پیدا کند. ایشان اشاره کرد که به دلایل گوناگون همچون نبود اراده در وزارت ارتباطات توسعه شبکه ملی اطلاعات در ایران نتوانسته است اهداف مورد انتظار را محقق کند و در این زمینه هنوز دچار عقب‌ماندگی اساسی هستیم. به گفته ایشان گرچه شورای عالی فضای مجازی مسئولیت صیانت از فرهنگ جامعه در برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی را بر عهده دارد اما بااین‌همه عدم توسعه شبکه ملی اطلاعات سبب شده است تا شورا نتواند به وظایف خود عمل کند. انتظاری افزود چالش‌های زیادی بین مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات وجود دارد و اختلاف بر سر تعاریف و اهداف و نیز بودجه اختصاص‌یافته از موانع عمده پیشرفت شبکه ملی اطلاعات است. ازنظر ایشان طی چند سال گذشته اراده لازم در بخشه‌ای مختلف برای اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات وجود نداشته است. برای اعمال حکمرانی مطلوب بر محتوا نیازمند توسعه پلتفرم‌های بومی هستیم. به گفته انتظاری مطالبه عمومی از سوی دانشگاهیان، رسانه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف برای الزام دولت به توسعه زیرساخت‌های بومی فضای مجازی و پلتفرم‌های بومی وجود نداشته است.


مهدی پور نیز در این نشست عنوان کرد که ازدیاد محتوای کاربر محور سبب همگانی شدن ایجاد محتوا در فضای مجازی شده است. درواقع دسترسی، تولید و توزیع در فضای مجازی به هم مرتبط شده است. ما در فضای مجازی اصیل بودن محتوا را باید اصل بدانیم. به گفته ایشان برای توسعه فضای مجازی باید به توسعه محتوای بومی بر اساس اصول مفید، سالم و ایمن بودن توجه کنیم. برای تحقق این امر باید معیارها و ضوابطی را متناسب با فرهنگ بومی خودمان تعیین نماییم. مهدی پور افزود انتظار از توسعه پلتفرم‌های خصوصی در ایران همانند کشورهای پیشرفته دیگر نادرست است و نباید بخش خصوصی غرب را با ایران مقایسه کنیم. برای حمایت از تولید محتوای مفید دولت باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و سیاست‌های غلط و نادرست را کنار بگذارد. ایشان ادامه داد در برخی بخش‌ها همانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تلاش‌هایی برای تعیین نظام ارزش‌گذاری انجام‌شده است اما به دلیل اینکه اکثریت قریب به‌اتفاق بازی‌ها در ایران بازی‌های خارجی است عملاً امکان اعمال این ارزش‌ها وجود ندارد. مهدی پور با انتقاد از به طول انجامیدن راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات خواستار سرعت درراه اندازی شبکه ملی اطلاعات شد تا زمینه برای توسعه محتوای متناسب با فرهنگ بومی و ملی ایجاد شود.


اخبار مرتبط:

باید با پلتفرم‌های خارجی مذاکره کنیم



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید