نسبت آرای بوردیو با مختصات اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ ایران بررسی می‌شود

نسبت آرای بوردیو با مختصات اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ ایران بررسی می‌شود

پژوهش ««تحلیل طبقاتی» بوردیو در ایران با تکیه بر بررسی کاربست نظریه‌ تمایز در پژوهش‌های سبک زندگی» از سوی حمیدرضا پرنیان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

در این پژوهش، ضمن اشاره به اهمیت مطالعات فرهنگ عمومی و سبک زندگی در ارائه تصویر کلی از جامعه، تدقیق و کاربست نظریه‌ مناسب در آن‌ها، قدم اول انجام این تحقیقات ذکر شده است. به همین دلیل این مطالعه به دنبال آن است تا به مسأله‌ نسبت آرای بوردیو با مختصات اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ ایران بپردازد.

به استناد این مطالعه، بخش زیادی از جامعه‌شناسی فرهنگ و به‌ویژه پژوهش‌های مرتبط با سبک زندگی و تغییرات فرهنگی در ایران، متأثر از دستگاه فکری و نظری بوردیو است و سالانه پایان‌نامه، مقاله و کتاب‌های مختلفی با این رویکرد نظری نوشته و منتشر می‌شود اما به‌‌رغم نفوذ گسترده و فزاینده‌ آرای بوردیو در جامعه‌شناسی فرهنگ ایران، جامعه‌شناسان تاکنون کمتر به مسأله نسبت آرای بوردیو با مختصات اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ ایران پرداخته‌اند.

این پژوهش، چارچوب‌های نظری و دستگاه‌های مفهومی در این پژوهش‌ها را، نظریات وارداتی می‌داند که در جوامع دیگر و با محتوای تجربی متفاوت از جامعه ایران پرورده شده‌ است و کاربست آن‌ها در ایران را نیازمند بازاندیشی و سنجش نقادانه‌ آن‌ها می‌داند.


این پژوهش، با توجه به این ملاحظه که تحلیل طبقاتی بوردیو، و تحلیل فرهنگی ملازم آن، متکی و برآمده از تحقیقات تجربی‌ دهه‌های ۶۰ و ۷۰ فرانسه است، درصدد است ابتدا نسبت نظریه‌ بوردیو با جامعه‌ ایران و در مرحله بعد، موانع کاربست این نظریه در وضعیت فرهنگی امروز جامعه‌ ما را بکاود. از همین‌رو، بر آن است تا با ارزیابی انتقادی آثار بوردیو در نسبت با ایران، انجام مصاحبه با طیفی گسترده از جامعه‌شناسان و متخصصان و تحلیل ثانوی پژوهش‌های تجربی، به این پرسش پاسخ دهد و بر ابعادی از واقعیت اجتماعی که از این رویکرد نظری مغفول مانده، بپردازد و در پایان، برای کاربست مناسب‌تر نظریه‌ بوردیو در جامعه‌شناسی فرهنگ ایران، پیشنهادهایی ارائه دهد. 




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید