وزیر فرهنگ تأکید کرد:

نتایج پروژه‌های ملی مورد گفتگو قرار گیرد

نتایج پروژه‌های ملی مورد گفتگو قرار گیرد

پیرو انتشار گزارش پژوهش «جامعه، دولت و ایده شکاف قومی در ایران» از سوی  پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدام مناسب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در استفاده از نتایج پروژه‌های ملی نظیر این گزارش تشکر کرد. سیدعباس صالحی  در این راستا از رئیس پژوهشگاه خواست نتایج پروژه‌های ملی در نشست‌ها و گفتگوها  و نیز تدوین سیاست‌های راهبردی در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه مورد بررسی و ملاحظه قرار گیرد. 

گزارش پژوهش «جامعه، دولت و ایده شکاف قومی در ایران» در حقیقت گزارش پژوهشی در رابطه با ایده شکاف قومی در ایران است که در پژوهشکده  فرهنگ پژوهشگاه تدوین شده است.

این پژوهش، اهداف دوگانه‌ «مرور نظام‌مند داده‌ها و آمار موجود از طریق تحلیل ثانویه طرح‌های اجتماعی- فرهنگی ملی برای تحلیل وضعیت انسجام یا شکاف قومی در ایران» و «تحلیل انتقادی جایابی امر قومی در صورت‌بندی اجتماعی ایران از طریق بررسی امکان‌بخشی یا ممتنع‌کردن مفهوم جامعه (امر اجتماعی) توسط آن» را دنبال می‌کند. نویسنده در پی تحقق این اهداف، از برخی پروژه‌ها و تحقیقات ملی که در قالب پیمایش صورت گرفته ازجمله پیمایش «سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج‌های ۸۰، ۸۲ و ۹۵)» و «سنجش سرمایه اجتماعی (موج‌های ۸۳، ۹۳و ۹۶)» نیز بهره گرفته است.


این پژوهش در پی فهم هستی (بود یا نبود) شکاف قومی در ایران و نیز سیاسی یا اجتماعی‌بودن این پدیده است. پژوهشگر این اثر با استفاده از نتایج برخی پروژه‌ها و پیمایش‌های ملی نظیر موج‌های اول تا سوم پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» و «سنجش سرمایه اجتماعی کشور» تلاش کرده ضمن بازخوانی مفهوم هویت قومی و ملی، به غلبه ایدئولوژی ملی‌گرایی در مطالعات علوم اجتماعی بپردازد.

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید