«طرح ملی سبک زندگی ایرانیان» انجام می‌شود

«طرح ملی سبک زندگی ایرانیان» انجام می‌شود

«طرح ملی سبک زندگی ایرانیان» با هدف شناسایی الگوهای سبک زندگی ایرانیان در گستره جغرافیای ایران، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

این پژوهش با اذعان به این مطلب که سبک زندگی بر ابعاد مختلف سپهر اجتماعی تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد، درصدد است تا با شناسایی دقیق وضعیت سبک زندگی، الگوهای انتخاب و مصرف (اعم از مصرف فراغتی، مصرف فرهنگی و مصرف اقتصادی، مصرف تظاهری و ...) جامعه، تحولات رفتاری و تغییرات هویتی (حاصل از تغییر سبک زندگی) را احصاء نماید و با رویکردی کلان‌نگر به تغییرات الگوهای سبک زندگی در ایران بپردازد.

سوال این پژوهش، «چیستی» الگوهای سبک زندگی ایرانیان و هدف آن، «ترسیم و توصیف» این الگوها با توجه به ابعاد مختلف موضوع و متغیرهای زمینه­ای اثرگذار بر آن است. استراتژی پژوهش نیز مبتنی بر استدلال استقرایی است که با استفاده از روش پیمایش و نیز با استفاده از شیوه نمونه‌گیری تصادفی در مناطق شهری و روستایی کشور، اجرا می‌شود. نمونه آماری این پژوهش، برابر با  ۱۵۷۰۰ نفر برآورد شده است.

این مطالعه، برخی از متغیرهای کلیدی را مورد بررسی قرار می‌دهد که عبارتند از:  

  • مصرف فرهنگی: استفاده از رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری، مجازی و ...
  • مصرف فراغتی: شیوه‌های گذران فراغت و تفریح، الگوهای مسافرت، خرید، انواع فراغت‌­های فعال و منفعل فردی و جمعی و ...
  • مصرف اقتصادی: نوع مسکن (معماری و اثاثیه)، وسیله نقلیه و ...
  • مدیریت بدن: مدیرت بدن (نوع پوشاک و پیروی از مُد) و ...
  • الگوی تغذیه: نوع غذاهای مصرفی و ...


به استناد این پژوهش، شناسایی دقیق سبک یا سبک‌های زندگی ایرانیان و الگوهای مرتبط، به متولیان برنامه‌ریزی کشور کمک می‌کند تا برای سیاستگذاری و اعمال تغییرات موردنظر، با نگاهی جامع‌نگر به ابعاد و موضوعات توجه کرده و راهکارهای مناسب را مطرح نمایند.

این پژوهش خاطرنشان می‌کند از آنجا که سبک زندگی بشدت با الگوهای مصرف (در حوزه‌های فراغتی، فرهنگی، اقتصادی و ...) در رابطه می‌باشد، حتی برای اجرایی نمودن برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، لازم است تا الگوهای سبک زندگی ایرانیان به دقت ترسیم و توصیف شود تا از این طریق، قابلیت اجرای برنامه‌ها رصد گردد.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید