«طرح ملی سبک زندگی ایرانیان» انجام میشود
«طرح ملی سبک زندگی ایرانیان» با هدف شناسایی الگوهای سبک زندگی ایرانیان در گستره جغرافیای ایران، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام میشود.
این پژوهش با اذعان به این مطلب که سبک زندگی بر ابعاد مختلف سپهر اجتماعی تأثیر میگذارد و از آن تأثیر میپذیرد، درصدد است تا با شناسایی دقیق وضعیت سبک زندگی، الگوهای انتخاب و مصرف (اعم از مصرف فراغتی، مصرف فرهنگی و مصرف اقتصادی، مصرف تظاهری و ...) جامعه، تحولات رفتاری و تغییرات هویتی (حاصل از تغییر سبک زندگی) را احصاء نماید و با رویکردی کلاننگر به تغییرات الگوهای سبک زندگی در ایران بپردازد.
سوال این پژوهش، «چیستی» الگوهای سبک زندگی ایرانیان و هدف آن، «ترسیم و توصیف» این الگوها با توجه به ابعاد مختلف موضوع و متغیرهای زمینهای اثرگذار بر آن است. استراتژی پژوهش نیز مبتنی بر استدلال استقرایی است که با استفاده از روش پیمایش و نیز با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی در مناطق شهری و روستایی کشور، اجرا میشود. نمونه آماری این پژوهش، برابر با ۱۵۷۰۰ نفر برآورد شده است.
این مطالعه، برخی از متغیرهای کلیدی را مورد بررسی قرار میدهد که عبارتند از:
- مصرف فرهنگی: استفاده از رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری، مجازی و ...
- مصرف فراغتی: شیوههای گذران فراغت و تفریح، الگوهای مسافرت، خرید، انواع فراغتهای فعال و منفعل فردی و جمعی و ...
- مصرف اقتصادی: نوع مسکن (معماری و اثاثیه)، وسیله نقلیه و ...
- مدیریت بدن: مدیرت بدن (نوع پوشاک و پیروی از مُد) و ...
- الگوی تغذیه: نوع غذاهای مصرفی و ...
به استناد این پژوهش، شناسایی دقیق سبک یا سبکهای زندگی ایرانیان و الگوهای مرتبط، به متولیان برنامهریزی کشور کمک میکند تا برای سیاستگذاری و اعمال تغییرات موردنظر، با نگاهی جامعنگر به ابعاد و موضوعات توجه کرده و راهکارهای مناسب را مطرح نمایند.
این پژوهش خاطرنشان میکند از آنجا که سبک زندگی بشدت با الگوهای مصرف (در حوزههای فراغتی، فرهنگی، اقتصادی و ...) در رابطه میباشد، حتی برای اجرایی نمودن برنامهها و سیاستهای اقتصاد مقاومتی، لازم است تا الگوهای سبک زندگی ایرانیان به دقت ترسیم و توصیف شود تا از این طریق، قابلیت اجرای برنامهها رصد گردد.