میان فرهنگ رسمی و غیررسمی،شکاف عمیق وجود دارد
نشست «اوقات فراغت و سبک زندگی ایرانیان» با هدف تحلیل یافتههای موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (در بخش اوقات فراغت و سبک زندگی) شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور آرش حیدری (عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ)، محمد مهدی خویی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، فاطمه فلاح (عضو شورای علمی طرح ملی مصرف کالاهای فرهنگی) و دبیری رضا تسلیمی طهرانی به صورت مجازی برگزار شد.
در بخش اول این برنامه فاطمه فلاح با نگاهی به سومین موج از پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی، درباره بخش اوقات فراغت این پیمایش گفت: این پیمایش در سطح کشوری با جمعیت نمونهای بالغ بر ۱۵ هزار نفر در ۳۱ استان کشور از نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت ۹۸ انجام شد. در موج اول و دوم این پیمایش، واحد تحلیل، خانواده بود ولی در موج سوم، واحد تحلیل از خانواده به فرد تغییر یافته است. یکی از فصلهای این پیمایش، به بحث اوقات فراغت، نحوه گذران آن و فعالیتهای اجتماعی، تفریحی، مذهبی و ... که افراد در اوقات فراغت خود به آن میپردازند، اختصاص دارد. در این فصل اوقات فراغت در روزهای تعطیل و غیر تعطیل از هم تفکیک شده که میانگین اوقات فراغت در روزهای غیرتعطیل، ۴ ساعت و 17دقیقه در شبانهروز و در روزهای تعطیل، ۶ ساعت و ۲۶ دقیقه در شبانهروز اعلام شده است. در این قسمت، از فعالیتها و اقدامات مختلفی چون رفتن به پارک و مراکز تفریحی، رفتن به کوه و طبیعت، شرکت در مجامع فرهنگی، هنری و علمی، عضویت و مشارکت در امور و تشکلهای اجتماعی، برگزاری جشن تولد، ورزش، بازی و سفر برای پرکردن اوقات فراغت، از جمعیت نمونه پرسیده شده است.