انتشار مجدد «نمایه پژوهش»

شماره اول دوره جدید منتشر شد
انتشار مجدد «نمایه پژوهش»

شماره اول دوره جدید فصلنامه نمایه پژوهش، ویژه بهار ۱۴۰۰ منتشر شد. این فصلنامه با هدف اطلاع‌رسانی نتایج پژوهش‌های مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه منتشر می‌شود. توجه جامعه علمی و مدیریتی کشور به پژوهش‌های فرهنگی انجام شده از دیگر اهداف انتشار این فصلنامه است.

بر اساس آنچه سردبیر این فصلنامه در شماره اول آن نوشته: سیاست فصلنامه، گسترش، ارتقاء و انتشار دستاوردها و یافته‌های پژوهشی کاربردی و مسأله‌محور در حوزۀ فرهنگ، هنر و رسانه است که با هدف دسترس‌پذیری خلاصه نتایج پژوهش‌ها، آ گاهی‌رسانی دربارۀ دیدگاه‌های پژوهشگران و صاحبنظران، جریان‌سازی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و ایجاد ارتباط خلاق و پویا بین پژوهشگران، صاحبنظران، مرا کز پژوهشی و فعالان این عرصه منتشر می‌شود.

این فصلنامه به موضوعاتی چون: فرهنگ، فرهنگ عمومی، سیاستگذاری فرهنگی، کتاب و نشر، اقتصاد فرهنگی، تولید و مصرف فرهنگی، مطالعات دینی، فرهنگی معاصر و تغییرات فرهنگی، توسعه فرهنگی، مسائل و مشکلات فرهنگی، ارتباطات و رسانه، فضای مجازی، مدیریت رسانه، سیاستگذاری حوزه رسانه، مطبوعات و مسائل مرتبط، حقوق و رسانه، اقتصاد رسانه و پژوهش و اخلاق پژوهش، پژوهش هنر، سینما و هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و موسیقی می‌پردازد.

«مقاله»، «یادداشت تحلیلی«، «نقد و بررسی کتاب»، «نشست»، «گفتگو» و «تازه‌های پژوهش و نشر» از بخش‌های مختلف این نشریه است. در شماره اول این فصلنامه، گفتگوی مفصلی با محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره مهمترین برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشی انجام شده است.

هویت فرهنگی کرونا؛ کرونایی شدن جهان، باورهای فرهنگی و شیوه‌های متکثر مواجهه با آن، سرمایه اجتماعی در ایران امروز و کاربست مفهوم سرمایهٔ اجتماعی، سه یادداشت منتشرشده در شماره اول است.


تأملی بر عدم امکان سیاستگذاری فرهنگی در ایران، چالش‌ها و فرصت‌های دین و دینداری در مواجهه با پاندمی کرونا در ایران، مسئولیت مدنی و کیفری ناشی از نقض حریم خصوصی کاربران فضای مجازی، عراق جدید و چالش‌های امنیت فرهنگی جمهوری اسلامی و شناسایی مسائل و راهکارهای بازاریابی و فروش کتاب در ایران عناوین مقالات مندرج در این شماره است.

در بخش نشست‌ها نیز متن کامل دو نشست تخصصی در حوزه اقتصاد نشر و اخبار جعلی در دوران کرونا درج شده است. دو پیمایش ملی خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی نیز در بخش معرفی پیمایش، معرفی شده‌ است. در بخش نقد کتاب نیز سه کتاب «سیاست رسانه‌ای و ارتباطات»، «انحراف در تعریف و اجتناب از تعمیق (نقدی بر کتاب مبانی ارتباط‌ ‌شناسی) و «درباره حق» نقد و بررسی شده است. تازه‌ترین پژوهش‌ها و کتاب‌های منتشرشده در حوزه فرهنگ نیز در دو بخش پایانی این فصلنامه، معرفی شده‌اند.

شماره اول فصلنامه «نمایه پژوهش» با مدیرمسئولی محمد سلگی و سردبیری داریوش مطلبی در بهار ۱۴۰۰ منتشر شده است.

برای دریافت متن کامل این فصلنامه اینجاکلیک کنید



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید