کتاب «آینه‌هاى جیبى در ایران» روانه بازار نشر شد

کتاب «آینه‌هاى جیبى در ایران» روانه بازار نشر شد

«آینه‌هاى جیبى در ایران؛ وضعیت سواد رسانه‌ای ایرانیان» نوشته علی طلوعی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر شد.

این کتاب میزان سواد رسانه‌اى در ایران را به صورت روشمند بررسی می‌کند که می‌تواند مبنایى براى سنجش دوره‌اى میزان سواد رسانه‌اى و شاخص‌هاى آن در کشور باشد.

در این کتاب، براى تدوین مقیاس بومى سنجش سواد رسانه‌اى، مجموعه مطالعات و پژوهش‌هاى خارجى و داخلى مورد بررسى و واکاوى قرار گرفته و شاخص‌هاى اصلى و محورى اندازه‌گیرى سواد رسانه‌اى استخراج و در فصل سوم این کتاب، ارائه است. سپس بر مبناى این شاخص‌ها و ملاحظات اجتماعى و فرهنگى جامعه ایران، ابزار پژوهش سواد رسانه‌اى ایرانیان ساخته شده و پس از طى مراحل مربوط به تعیین روایى آن، در سال ۱۳۹۸ بر روى نمونه ۴۸۵۶ نفرى از مردم ایران به اجرا درآمده است.

این کتاب در ۵ فصل سامان یافته که فصل اول با عنوان «مروری بر تحولات و رویکردهای جدید در تعاریف، اجزا و حوزه‌های سواد رسانه‌ای»، موضوعاتی چون ظهور و تحولات سواد رسانه‌ای، تعاریف سواد رسانه‌ای و اصول و مولفه‌های بنیادین آن‌ها و اجزا و حوزه‌های سواد رسانه‌ای را مطرح می‌کند. فصل دوم با عنوان «تحولات مبانی نظری سواد رسانه‌ای»، رویکردهای نظری این حوزه را از نظر می‌گذراند. «تحول مطالعات حوزه سواد رسانه‌ای»، «سنجش سواد رسانه‌ای ایرانیان» و «نتیجه‌گیری» نیز، به ترتیب عناوین فصل‌های بعد هستند.


یافته‌های این کتاب نشان می‌دهند میزان سواد رسانه‌ای عموم مردم در مقیاس ۰ تا ۲۰، کمتر از ۱۰ است و نویسنده اذعان می‌کند که سواد رسانه‌ای هم‌چنان برای اقشار مختلف جامعه به موضوعی جدی تبدیل نشده و آموزش سواد رسانه‌ای در میان گروه‌های مختلف و در اقصا نقاط کشور دغدغه‌ای عمومی نیست. پایین‌بودن سواد رسانه‌ای والدین و زنان و متقابلاً بالا بودن سواد رسانه‌ای جوانان و افراد تحصیلکرده، از دیگر یافته‌های این پژوهش است که نویسنده به تشریح آن‌ها پرداخته است.

این کتاب مجموعاْ در ۱۸۷ صفحه و با قیمت ۳۲ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید